Önskelista/utrustningslista

Hur ser din utrustningslista ut om du fick välja fritt? Eller planerar att inköpa för utrustning..

Min lista börjar bli rätt komplett förutom att tält, sovsäck, kök o rygga ligger på posten *måste vänta till måndag uscha* (tar de stora sakerna). Förslag tas gärna emot för de som fattas:

* Tält: HB Akto
* Sovsäck: Marmot Helium
* Liggunderlag: ThermaRest Ridgerest
* Kök: Primus Omnifuel + 0,6 L-flaska
* Kokkärl: Osäker, ska ha teflon helst samt vara lätta, runt 1,5 L
* Ryggsäck: Granite Gear Virga
* Skor: Fortfarande lite fundersam, lätta kängor + sandaler eller gympadojjor + sandaler

// Jocke

Nu har jag inga direkta planer på att gå UL, men ST (SkitTungt) blir det inte heller...

downmat 7 istället för cellplast-dito +300 gram(!)
roberts ultralight runt 500 gram istället för dagens haglöfs-el-cheapo på 1700 gram. -1200 gram alltså
Hilleberg Nallo 2 istället för dagens Hilleberg Stalon -1300 gram
Haglöfs waitait 20/40l drybag med ventil istället för plastpåse, så lite tyngre blir det.

I övrigt vet jag inte om jag har så mycket drömmar ang utrustning rent så..

Jag hoppas väl att HB, stressade av Terra nova kapar
ytterligare ett par hekto på Akto. Eller att jag får
ändan ur vagnen betr. enkelvägg (Tarptent har slut på lagret).

Sen skulle jag väl önska mig en lite mer ekonomisk ryggsäck, 1400 gram för 60 liter börjar jag tycka
ser anständigt ut.

jackor och sovgrejer

En Arcteryx paclite jacka,en dito softshell,en dito fleece.
En Western Mountaneering Megalite och en Apache sovsäckck i 165 cm ligglängd,
En 168cm lång 4cm tjock Thermarest liggunderlag.
Ullunderställ i fina färger från Nya Zeeland.
Kanske Bergans Helium-ryggan jag har hemma...
Blir friluftslyckan optimal då?? (Ett tag åtminstone)

Det börjar ta form...

Egentligen så har jag en komplett utrustning ... men den är lämpad för 2 eller fler... i år är jag solo i fjällen och då ställs det andra krav... på vikt och utrymme...

Tält: HB Akto - köpte ett rött förra veckan...

Sovsäck: WM High lite - får bli nästa år, köpte en Zensor 3 i år ... en kompromiss som kanske håller ett tag. Fick ett bra pris...

Liggunderlag: Kanske byter ut mitt gamla mot antingen Ridgerest eller ett prolite 4 2.5cm. Inte så mycket viktvinst här utan mer utrymme och komfort.

Kök: Skall bytas men vet ej vad det blir än... förslag mottages tacksamt...

Rygga: Haglöfs Victor 50L - den får duga ett tag till.

Kängor: Har ett par Garmont... men tittar på ett par Montrail trailrunskor...

Funderingar:
Byta ut min Tierra Intrepido skalis till en tunnare och lättare av typ vindskjorta eller lättare vindjacka.

Daypack: Har en Lundhags T10... bra men lite tung har kollat på lättare t ex Marmot´s runt 200g

Thomas

Hmm

Har redan det mesta och sedan jag hittade ett obegagnat Primus Alpine Ti-gaskök har jag liksom ingen pryl att se fram mot längre i lättviktsväg ;).

Om jag skulle lyxa till den alldeles oerhört så skulle jag skaffa en särskild ryggsäck för mellanlånga 1-2 veckors sommarvandringar, något i stil med klättermusen Granit (deras föregångare till Mjölnern) fast i lättare material för själva säcken.

Ren, enkel design och rejält styvt bärsystem, så den skulle nog fortfarande väga över 1,5 kilo...

Hmm, får väl återkomma i "Gör-det-själv"-forumet om jag lyckas få tid över :).

//J

En större klädkammare med bra hyllsystem och backar till friluftsprylarna, möjligtvis....samt ett snyggt Meta 50 till samlingen och (det kommer nog ett behov vad det lider) ;-)

johankse; sa:
En större klädkammare med bra hyllsystem och backar till friluftsprylarna, möjligtvis...

Precis vad jag också önskar mig :)

Plus att jag kunde sluta vela om vilken ryggsäck jag ska köpa om jag ska köpa nån. Bygga ut min BD Shadow 55l med sidfickor eller köpa en GoLite Pinnacle 72l...? Eller nåt annat...? (Fast egentligen gillar jag velandet ;))

johankse; sa:
En större klädkammare med bra hyllsystem och backar till friluftsprylarna, möjligtvis....samt ett snyggt Meta 50 till samlingen och (det kommer nog ett behov vad det lider) ;-)

Exakt!

Men en klädkammare är i underkant... en polare köpte just en villa och han har lagt beslag på källarvåningen... och det börjar bli trångt...

Just nu så är det just utrymmet som begränsar mina aktiviteter... hur skall jag få plats med en kajak i en tvåa? Har redan två cyklar i hallen, och en i badkaret...

Ett primus omnifuel ligger högst på listan, därefter ska jag komplettera min Haglöfs Alaska med en mindre och lättare ryggsäck. Funderar lite på Golite Quest.

Mvh

Joel

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg