Önskar aktivitetstips

Hej alla utsidare.

Jag behöver få lite hjälp på traven med att vidareutveckla en idé. Själva grundtanken är att vi är 6st kompisar som åker ut i den vilda naturen. Vi är 2st, inkl mig, som tycker om friluftsliv i skog och fjäll. Övriga fyra sträcker sig från friluftsliv via TV till friluftsliv på båt.

Helgen skulle se ut enligt följande:

Aktivitet (det är det jag behöver hjälp med)
Matlagning på Muurikka, öl, whiskey och poker samt det obligatoriska ljugandet vid lägerelden. Jag tänkte vi skulle sova i övernattningstuga/vindskydd/tält.

Aktiviteten får inte vara för fysisk, inte för smutsig och inte utan spänning. Jag har tänkt mig någon variant typ skattjakt med GPS där dom passerar flera checkpoints där en ny koordinat finns. Helst skulle jag vilja ha någon slags tävlingsmoment.

Det får inte bli som alla företagslekar man har varit på med yxkastning, pilbåge.

Andra aktiviteter är att man har olika träslag som man får gissa på, utan bark då, och sen se hur dom brinner, luktar med mera.

Så ös på med förslag hur jag ska få ut mina vänner i skogen och en lyckad aktivitet. Vi åker bil ut och har med oss konserver, kylväska, vatten med mera så vikt är inte ett problem.

Bygg en flotte av ris och pressening eller bara av vad som finns i skogen och paddla över en flod!!

Inte utan spänning...

/Holger

Blandade tips:

Maten (mycket och gott) är superviktig för trivslen. Satsa på för- och/eller efterrätt till maten på kvällen. Förutom att det är gott så blir alla sysselsatta/delaktiga.

Skaffa en lagom stock att göra en nyinge-brasa av. Det är ett lagom projekt på eftermiddagen att klyva den. Dessutom är det en trevlig eld när det börjar bli kväll.

Att paddla kanadensare funkar bra om man har olika fysiska förutsättningar.

Idén med risflotte blir intressantare om man har nåt syfte med flotten, tex att ta sig över till en ö för övernattningen.

Se till att välja en runda så ni inte äter lunch/fika vid bilen/övernattningstället. Det är lätt att tappa tempot och intresset för aktiviteterna om man har nära till alla distraherande prylar i packningen.

Ta med en presenning att laga mat och ljuga under om vädret inte är det bästa.

Glöm inte sjukvårdskudden. Huvudvärkstabletter eller skavsårstejp kan rädda en helg.

En extra filt värmer bra om nån har fått med sin orange/bruna caravan dreamfeel sovsäck från -78. Alternativt kan man förvara kylvarorna i denna sovsäck.

Vilken årstid och var?
(det är stor skillnad på vad man kan hitta på under olika förutsättningar)

Hitta gärna ett ställe som har en rigtig sevärdhet också...doch inte ett väälbesökt ställe som mylrar av folk, ett par timmars lätt promenad in i skogen, inte för oåtkomligt men heller inget som folk tar bilen till.

Tack för alla tips. Antecknar för fullt. Säsongen är +10 grader och över.

Jag kom precis på att man kan ha barkbåtsrace också. Att pyssla med mat, stockar, eld och kryddor låter som bra sysselsättning :)

Om jag ska skicka ut dom på en lång rund vet jag inte om dom kommer tillbaka, inte ens med GPS.

Finns fler tips eller kanske erfarenheter på vad ni hittar på med icke naturvana kompisar...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg