Både med nya och gamla kängor/skor/stövlar så får jag ibland/ofta (men jag vet aldrig i förväg om eller när) ont ovanför den yttre fotknölen (vid ankeln), som att en nerv blir irriterad. Det krävs SÅÅÅÅÅ lite tryck, jag kan ha hur mjuka eller löst sittande kängor som helst, men på bara ett par timmar kan det slå om från lite ömt till en enorm smärta (så tårarna sprutar). Smärtan är helt och hållet "externt" framkallad, dvs det finns ingen aktivitet som gör att jag får ont där i något annat sammanhang eller "inifrån" på något sätt. Det är inget som går att tejpa (skavsår kan jag lätt stå ut med). I princip gör det ont bara jag trycker lite lätt med fingret. Det är mitt största "vandringshinder" och gör att jag, som alltid kunnat vandra så mycket och vart jag vill, numera är väldigt osäker på mina fötter - jag kan inte lita på dem, skulle man kunna uttrycka det. Ibland känns det som att jag aldrig mer kommer att kunna vandra. En kompis trodde man kunde kapa nerven, men det känns ju lite vanskligt - det kan ju påverka både rygg, höft och tår. Har funderat på om man kan dämpa med någon skumgummikudde eller avlasta på något sätt så att skon inte snuddar vid nerven. Någon som har något tips?
Leena
Leena
Senast ändrad: