Ömma nerver ovanför fotknölarna?

Både med nya och gamla kängor/skor/stövlar så får jag ibland/ofta (men jag vet aldrig i förväg om eller när) ont ovanför den yttre fotknölen (vid ankeln), som att en nerv blir irriterad. Det krävs SÅÅÅÅÅ lite tryck, jag kan ha hur mjuka eller löst sittande kängor som helst, men på bara ett par timmar kan det slå om från lite ömt till en enorm smärta (så tårarna sprutar). Smärtan är helt och hållet "externt" framkallad, dvs det finns ingen aktivitet som gör att jag får ont där i något annat sammanhang eller "inifrån" på något sätt. Det är inget som går att tejpa (skavsår kan jag lätt stå ut med). I princip gör det ont bara jag trycker lite lätt med fingret. Det är mitt största "vandringshinder" och gör att jag, som alltid kunnat vandra så mycket och vart jag vill, numera är väldigt osäker på mina fötter - jag kan inte lita på dem, skulle man kunna uttrycka det. Ibland känns det som att jag aldrig mer kommer att kunna vandra. En kompis trodde man kunde kapa nerven, men det känns ju lite vanskligt - det kan ju påverka både rygg, höft och tår. Har funderat på om man kan dämpa med någon skumgummikudde eller avlasta på något sätt så att skon inte snuddar vid nerven. Någon som har något tips?

Leena

Senast ändrad:
samma problem!

jag har samma problem! På den senaste vandringen löste det sig genom att jag bytte innersula i kängan - från mina ortopediska inlägg till orginalsulan... men om det var det som gjorde skillnaden visar sig nästa vecka då orginalsulorna får ligga i från start. men prova med en annan sula som möjligen kan ändra fotens "gång".

Jag har också mina ortopediska inlägg som jag tycker ger väldigt mycket bättre dämpning, framför allt i hälen, än originalvarianten (Lundhags), men det låter som att det kan vara värt att prova (ska också ut på vandring nästa vecka, så det är lite panikartat). Överväger att lägga i en enkel hälkudde för att komma upp lite. Funderat också på att ta med en muskelsalva, men när man läser innehållsförteckningarna osv så undrar man verkligen om det är sunt (ens i nödfall). Har du testat någon gel, i så fall vilken?

Leena

jag har inte provat något gel, tveksam till om det kan hjälpa. det skulle var om det bedövade isf.... jag har också ett par lundhagskängor; w's ranger - intressant om du har likadana? prova med orginalsulorna, men hälkudde är också värt att prova för att flytta foten i skon lite. eller orginalsulor + gelkuddar för dämpningen? jag har tänkt att variera mellan iläggen och orginalsulorna under nästa vandring, då jag anser mig beroende av de ortopediska iläggen för knänas skull. får bli lite variation på kroppens slitage...

Samma lika!

Japp, jag har också Lundhags Ranger, men känner i och för sig igen problemet med andra skor/stövlar/kängor. F n endast på vänster fot, men vem vet när det blir dags för höger :) ?

Ska testa med bägge sulorna denna vandring, inser dock att jag måste parera med lite olika sockor eftersom sulorna är olika tjocka och skorna inte är ingångna. Dessutom har jag vaskat fram en supermjuk biltvättsvamp (!) att stoppa i strumpan som jag hoppas i nödfall kan hålla ut skaftet lite. Alla sätt är bra utom de dåliga.

Hoppas det blir en bra vandring för dig!

Leena

De flesta skoskav, tryck och märkligheter stammar från icke passande kängor!
Behandlingen brukar vara att gå i sportskor. Varför inte pröva tvärt om? Börja i sportskor och se om det går....
Själv var jag övertygad kängvän tills en bekannt sa vi skall bara ut och titta på backen....sen blev jag såld. Lättare, bekvämare och inga märkliga skav.
Men envar får följa sin övertygelse...
//J

Jag har faktiskt provat en vecka (2 ggr) i Skottland (med tillhörande väder) i Montrail-skor, med mestadels dagsturspackning. Jag/mina fötter trivdes inte i att gå i skor som inte håller emot väta, jag drämmer ofta i tårna och då är det att föredra om det är lite hårt därfram. Jag fick skavsår, möjligen kan en bidragande orsak vara att skorna är dimensionerade för endast ett par sockor och jag har kommit fram till att jag nog är en "två-lagers"-person (eller i vart fall mina fötter). Senast förra årets Skottlands förbannade jag att jag inte tagit mina gamla Rockport, som jag dock inte tror på i svenska fjällen. Så visst - jag provar mig gärna fram!

Leena

Senast ändrad:
Så här gick det!

Så, då var man tillbaka då från sin gå-in-lundhagskängorna-tur. Tog originalsulorna (testade ett par North face en dag) med olika sock-kombinationer. Inte ett skavsår, trycksår, klämsår, ömma nerver eller någonting!!! Helt otroligt! Hoppas det gått lika bra för dig, Kristina!

finemang!

vad härligt att höra att det löste sig! jag började med orginalsulorna de första dagarna men fick efter ett tag känningar i ett knä (orsaken till mina ilägg). Eftersom nervproblemet låg i andra benet, hade jag orginalsulan i en sko (nervfoten) och ilägget i andra skon (knäfoten). Funkade finemang och vandringen blev kanon!

Kul! Som sagt - alla sätt är bra utom de dåliga! Såg f ö en känga med fastklistrad liten bit tvättsvamp i skaftet på fjällstugan - inget nytt under solen!

Leena

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg