ökenkängor

• Trådstartare jericsson (jonas ericsson)
  • Start datum

jericsson (jonas ericsson)

Gäst
Hej!
Jag behöver att par rejäla ökentjängor för vandring i ...öken. Inget thinsulate alltså!
Några tips,någon?
/Jonas

moerngaard@hotmail.com (Jonathan)

Gäst
Kolla militära !

Kolla den britiska respektive amerikanska försvarens ökenkängor.
USAs finner du på USCAV.com (osäker,sök på US cavalry)
Englands finner du på Silvermanns Ltd.
Globetrotter har också ökenkängor har jag för mig.
Lycka till

Norska försvarets ökenkänga!

Jag äger ett par ökenkängor från norska (!) Alpha (numera ägt av Haglöfs). Det är norska försvarets "tropestövel". Efter några månaders IFOR-tjänstgöring i 35-gradig värme var vi m-90-försedda svenskar ordentligt avundsjuka på våra norska kollegor med sina snygga och svala ökenkängor, så vi beställde egna. Jag tror att svenska FN-styrkor för varma klimat numera förses med denna kängaDen är guld!

Andra militära kängor (tex de amerikanska) är alldeles för smala i foten för oss nordbor, men dessa är baserade på den vanliga norska marschkängan, fast med mocka och Cordura istället för läder.

Kan beställas från ASAP i Norge (har inte numret framme, men e-posta mig så kan jag leta upp det) och är inte särdeles dyra (700:- 1996)

PS. Detta är världens enda ökenkänga anpassad för skidbindning...

Gäst
Intresserad

Skulle du kunna ge lite mer information om kängorna ?
T.ex vikt, är det läder eller tyg ? går dom att sula om ? färg ? etc ?

/Jonathan

Här är info + adress

Vikten vet jag inte exakt, men jag kan återkomma med en siffra och även en bild. De är inte tunga.
Fotdelen är av sandfärgad mocka, och skaftet av lite mörkare "senapsbrun" cordura. Skaftet är högt och skyddar bra mot snår och kryp. Blir det för varmt kan skaftet vikas ned. Längst upp på skaftet finns en vaddering. Innerskon har ett tunt tygfoder. Sulan är svart. Omsulning vet jag för lite om vad som krävs, men eftersom sulan är av vanlig marschkängevariant (samma som da vanliga norksa kängorna) bör det ju funka.

Stabilitetet är självklart inte av vandringsklass (pga materialen i foten), men de är rymliga, sitter mycket bra och är sköna att gå i.

Jag har bla använt mina under öknenvandring och regnskogcamping i Australien utan problem. Två kompisar använde sina under en jordenruntresa och har faktiskt även fjällvandrat i dem.

Jag köpte mina från ASAP 1996. Adressen till dem var då:

ASAP Norske Kamoflageprodukter AS

Postbox 512 Örebekk

1623 Gressvik

Tfn 69328782

Gäst
Tack !

Tack de vekar var a miltsagt prisvärda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blic Ökenkängor i tropisk miljö?! Kläder 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg