Ökenkängor i tropisk miljö?!

Ska till Liberia, Afrika på uppdrag.
Klimatet är tropiskt och det är regnperiod när jag är där. Det är varmt, blött, fuktigt. Fotsvamp är ett problem.
Behöver tips om kängor.
Har varit och provat ett par Meindl Desert Fox kängor, mkt sköna men dyra (1900:). Enligt försäljaren är djungel och öken kängor i princip samma sak. Nackdelen med dessa meindl är att de inte är vattentäta (mocca). Fördelen är att de torkar snabbt. Enligt säljaren ska man inte ha gore-tex eftersom blir för varmt och instängt, kängorna ska vara luftiga blöt blir man om fötterna iaf. Stämmer detta?
Ska jag köpa dem?

Tack på förhand
/Johan

Inte Gore-Tex i alla fall

Jag har gått i regnskog med Gore-Tex-skor och det är inget jag rekommenderar. Man blir dyblöt innifrån och sen är det omöjligt att få skorna torra. Satsa på något som torkar snabbt istället, men det var väl ungefär det försäljaren sa. Märken och modeller har jag inga åsikter om.

Norska arméns ökenkänga?

Jag trodde att ni fick ut bra kängor nu för tiden!

Det stämmer nog det han säger: blöt blir du i alla fall om du går i djungel. Då är dränering och ventilation en viktigare egenskap än vattentäthet. Men om det bara är enstaka lerpölar eller ankelhögt gräs kan du nog ha Gore-tex. Men det blir galet varmt, så då kan du lika gärna ha 90-kängan. Ingen känga har ju nånsin andats BÄTTRE för att man sätter in ett lager plastfilm i den...

När jag var på Balkan beställde vi norska arméns ökenkängor från Alfa för att slippa dö i 90-kängan. För ökenklimat funkar de fint - mocka i foten och tunn cordura i (det ganska höga) skaftet. Jag har även använt dem begränsat (3-dagarsutflykt) i Australiensk regnskog utan problem med väta, men jag tror att vid "skarpt" användande får man räkna med att bli blöt.

Alfas kängor kan du beställa:
"Hei og takk for forespørselen. Det er ingen steder i Sverige som denne kan kjøpes. Men vi kan sende et par direkte herfra hvis det er ønskelig. Den måten det kan gjøres på er at du forhåndsbetaler, og vi sender varene til deg. Til det trenger vi en adresse.

Ønsker du flere opplysninger send gjerne en mail til: mette.anita.rud@alfasko.no
Med vennlig hilsen
Alfa Skofabrik as
Sten Arild Olsen
Tlf. direkte 61 33 69 34
Tlf. mobil 975 43 095 "

Sök även på "ökenkängor" i forumet.

Jag tror jag fastnat för de här meindl. Någon som vet nåt nätbutik (utomlands kanske) som säljer de till ett bra pris?

Mycket Cordura + Gore-Tex

En käng-variant som transpirerar OK och som är vattentät är Gore-Tex-kángor med mycket Cordura, typ en sâdan här.

5506.jpg

Mvh / Mats

Om man tittar på Meindel ökenkänga så rekommenderar Meindel kängan bara för promenad! Alltså borde inte sulan vara särskilt styv och skaftet inte ge så mycket stöd. Ja, du har ju provat kängan i affären så det vet du... Jag stääler mig bara frågan hur är det att vandra i en sådan känga?

/A

Får ni inte ut de nya sommarkängorna, i nubuck? Kermit-tofflorna?

Lätta, sköna att gå i och inte lika idiotvarma som M90, men ganska mjuka. Kanske inget att gå tiomilamarscher i, men det behöver ni väl förhoppningsvis inte göra. De funkade bra på Balkan, men Liberia lär ju bli betydligt blötare.

Pinky? Lycka till i Liberia!

Nej vi har inte fått ut peterpan kängan som jag tror du menar. Vi har fått en svart nylon/läder känga, Starforce Nylon Hi tror jag den heter. Ett ord: varm!

Tack för lyckönskningarna.

Sarvi; sa:
Får ni inte ut de nya sommarkängorna, i nubuck? Kermit-tofflorna?

Allvarligt? Har försvaret kört med den finska, turkosa mjukisdojjan? Funktion i all ära, men soldaters utrustning måste vara tuff - det ger ett högre stridsvärde.

Jag röstar fortfarande på norska ökenkängan. Det är samma sula som i deras vanliga känga. Jag har inga bilder på dem, men det påminner en del om Meindl-kängan men är klart billigare (700-800 spänn).

I övrigt instämmer jag med Sven: lycka till där nere! Och kom ihåg att det där med "jag vill leva, jag vill dö i Norden" inte är så dumt. Så se till att komma hem hel.

Nä, det är en smidig känga med ganska högt skaft, och förutom snörning har den även blixtlås på sidan. När man får ut den från förrådet är den i en grön färg. Därav smeknamnet Kermit, eller Peter Pan. Detta går dock över efter ett tag, speciellt med Balkanlera och -damm, och dom blir en mer diskret beigegrön ton. Bekväma att vårda också, de är omöjliga att återställa till ursprungligt skick. :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg