Jag har rätt nyligen gått 5-6 dagar på Skåneleden, 11-16 augusti. På etapperna mötte jag två vandrande par. Däremot var det en del folk vid lägren, speciellt Brotorpet som inte känns som en riktig lägerplats. Vid Vesslarp var jag dock ensam övernattande. Att det inte är så väldigt civiliserade trakter belyser dock avslutningen. P g a genomgången magsjuka valde jag att avbryta vid Simontorp. Jag ringde därifrån till ett taxiföretag som i själva verket nästan uteslutande ägnade sig åt skolskjutsar. Turligt nog fanns en chaufför som kunde ta mig till Glimåkra mellan två ordinarie jobb. Dät övernattade jag på Byhotellet (400 kr!) varifrån jag sen tog buss till Osby. En natt på Stora Hotellet kostade (andas djupt!) 1400 kr. I beskrivningarna står att man kan nå (eller lämna) leden vid snart sagt varje lägerplats, m h a allmänna kommunikationer och det är inte riktigt sant!
De bästa låglandsturer jag gått är Ulrika (Linköping) -- Boxholm, 3 dagar; Torshag (Norrköping) -- Katrineholm, 4 dagar; Ramundeboda (Laxå) -- Ånnaboda (Örebro?) 4 dagar.