Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det ska finnas en ö utanför Strömstad med en monumental byggnad bekostad av en kvinna för en eller två generationer sedan. Jag tror hon kom hem från USA och bosatte sig på denna ö. Vet du vad ön heter ?
"I staden Dawson vid Youkonfloden slog hon sig samman med några irländska ungdomar och tillsammans med dem for hon uppför floden. efter ett par månader nådde de guldgrävarcampen Ruby. Därifrån fortsatte hon ensam med en bössa i handen mot ishavskusten där de rikaste fyndigheterna skulle finnas. Hon levde ensam i vildmarken i 15 år."
Nästa gång jag åker till västkusten borde jag boka in en tur till Alaska. Är det ett bra utflyktsmål för kajak?
Jo, där är fint, man kan landa på en lite sandstrand norr om den stora båtbryggan. Jag har själv varit där bara på "off-season", så jag har ingen aning om hur det är med tillträdesmöjligheterna på sommaren. Men på Strömstad kommuns fanns länken
där man bland annat kan läsa att det på Hildas gravsten står "Don´t worry" . Det förefaller som om hon stått som inspiratör till "Liftarens Guide till galaxen"...