och vad är detta?? bild finns

hej!

som jag skrev i en annan tråd, har jag tagit upp utförsåkningsintresset igen.

det är inte så intensivt sen tycker jag att det är både onödigt och dyrt att köpa nytt, när det kanske inte blir använt så mycket

kollade runt lite på loppisar och plötsligt inom loppet av några dagar hade jag tre par skidor i bilen. eftersom jag nästan inte betalade "någonting" tänkte jag att jag kunde släpa hem dom och sedan välja ut bästa paret vid säsongens första åkning.

men det skulle vara roligt att veta lite om dom.



blå rossignol: cut ten.four + marker M29V, twincam, eps2

gul rossignol: 95PRO Course, dualtec integral, VAS + salomon driver suspension

gul atomic: Mega CarvX 624 + salomon 977

jag är oerhört tacksam för svar på följande frågor:

1. är alla "riktiga" carvingskidor?
2. vilken kategori här dom hemma i, alltså typ av sväng, storslalom, slalom osv
3. i vilket skikt hör resp skida hemma, värsting? nybörjare? osv
4. hur långa ska dom vara i förhållande till åkarens längd?


stort tack på förhand om någon orkar engagera sig. har ni andra erfarenheter, kanske ägt något av dom, tar jag tacksamt emot andra synpunkter också.






 
Med carvingskidor så är inte skidans längd så intressant längre. Det som främst påverkar åkegenskaperna är vilken radie skidan håller (skidans ytterkant är formad som ett segment av en stor cirkel) samt hur styv skidan är. Åkarens längd är tämligen ointressant jämfört med åkarens vikt, benstyrka och åkteknik. FFA för skidor med tajt radie(korta svängar) så kan en lätt åkare med aggressiv teknik mycket väl åka på ett par rätt styva skidor
Om du lägger två av skidorna mot varandra så bör du ganska enkelt kunna se vilket par som har den tajtaste radien(=kortaste svängen) . Bedömer jag bilden så tror jag att det nedersta paret har den tajtaste radien, följt av det översta paret, och sen med det mittersta som verkar ha en ganska slack radie(lång sväng).
(vrid)Styvheten är rätt viktig, ställer man på en mjuk skida med tajt radie för mycket så tenderar spetsen att gräva ned sig vid mjukt före, och är det hårt i backen så släpper den linjen istället.

Jag har nog aldrig åkt en skida som jag tyckt var för styv, däremot har jag fått byta till pjäxor med mer elak vinkel i skaften ett par gånger för att kunna få tillräcklig attack i svängen för att kunna göra skidan rättvisa. Det tar på musklerna förstås, men ger ofta ett härligt gensvar i åkningen.

En risk med väl inåkta carvingskidor är att de kan tappa en del av svikten eftersom. De är fortfarande åkbara förstås, men ger inte alls den kick ut ur svängen som en nyare skida ger.
 
stort tack för ett mycket informativt svar! oerhört uppskattat!

då är alltså alla skidorna, på fotot, carving.

dum fråga kanske, men varför räknas inte skidorna jag åker på nu: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53734
till carving? är "midjan" för liten, eller var inte begreppet uppfunnet då?


åter till skidorna på den här bilden, finns det viktangivelse på dom? som på längdskidor?


tanken var att jag skulle låta "känslan" vid åkningen, få bestämma vilka jag ska behålla.
men den går det ju att maipulera, jag menar om man har i bakhuvudet att något av paren var tre gånger så dyra som nya, så minskar ju chansen att "känslan" går och väljer dom billigaste..:)

jag tycker dom där blå ser lite "budget ut", kanske är marker bindningen som lurar mig, men nån som har koll på om något av paren är mer avancerade än dom andra?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg