Utnyttja nattkylan
Jag har själv funderat på detta. Själv brukar jag inte vandra från plats till plats, utan jag slår hellre upp lägret på en vacker plats i skogen och stannar där under hela ute-vistelsen. Min erfarenhet är att mjölk håller sig i varje fall 3 dagar i vanlig plastflaska, om den inte exponeras alltför mycket för solen. Temperaturen nattetid under sommaren brukar ofta röra sig runt 10 grader, vilket endast skiljer två grader från kylskåpstemperatur. Så om man kan utnyttja nattkylan, och sedan på något sätt bevara denna under dagen, så borde mjölk kunna hålla nästan lika lång tid ute på fältet, som i ett kylskåp. Jag har funderat på om man kunde använda en vanlig plastflaska, som man lägger på marken innan man går och lägger sig, på ett sådant ställe att den hamnar i skugga för solens första strålar. Sen vid 5-6 tiden på morgonen när temperaturen är som lägst så drar man på ett isolerande fodral på flaskan (som man sytt själv t.ex.), vilket hindrar värme från att tränga in under dagen. En annan variant är att man har hela förrådet av mjölk förvarat i en källa i närheten av lägret (man förvarade mjölk på detta sätt förr i tiden, innan kylskåpet uppfanns). Sedan kan man gå till källan och fylla på 1-2 dagars ransoner av mjölk. Ytterligare en annan variant är att använda mandelmjöl eller mandlar mixade med vatten, vilket håller längre än mjölk, men ändå ger ungefär samma smak som mjölk.
Skulle vara kul att höra era synpunkter kring dessa förslag eller andra ideer?
PS ifall man är ute och tältar under hösten i södra delen av landet, kan man även plocka vilda hasselnötter, tugga dessa till en jämn smet och sen spotta ut i teet, kaffet eller var man nu vill ha dem, som mjölksubstitut. Dessutom mycket nyttigare!