Prova!
Har testat ett par olika kajaker i spiritserien.
Coastspirit (plast) - stabil, skarpa slag. Mkt bra kajak för sin pris. Riktig billiga kajaker har sällan så bra skrovform som den här har. har inte testat att rolla men troligen lätt.
Sea/Bayspirit - Kommer inte ihåg namnet men det är modellen med rundat skrov. Lite mindre lätt att svänga genom kantning men stabil, helt ok marschhastighet. Lättrollad. Gillade kajaken. Klart utvecklingsbar i den.
Windserien finns också men är mer en renturkajak tycker jag, lite tråkigare. Rekkomenderar däremot att testa Greenland touring. Detta är att ta skarpa slag och ganska platt botten till sin spets. kanske den typen av kajak du gillar?
Stabilitet är väldigt subjektiv och beror på skrovfrom, sitthöjd och hur bra ens balans är. Min egna greenland Illaga (en rank grönländare) tycker jag är mer initialstabil än en Husky (träkajak som Johan Wirsén ritat med djup v-botten) eller P & H Sirius. Detta kanske
Jag är 1,75m och väger 74 kg. Det påverkar så klart passfom och hur man upplever kajaken. Ingen av spiritkajakerna upplevde jag som för stor, trots att jag gillar tajt passform.
Mina råd är:
1. Provpaddla. Är den ok, köp den. Kajaker har bra andrahandsvärde så du får sålt den sen om du vill byta. Det är svårt i början att veta hur man vill att ens kajaks egenskaper ska vara. Själv köpte jag min Tahe greenland somn förstakajak. Svår men kul att lära sig. Man kan inte bli annat än bra paddlare i en sådan
2. Undvik lägsta prisklassen (sk nybörjarkajaker). Stabila i början men ack så överstabila, långsamma, knöliga att svänga när man blir bättre paddlare. Börja med mellanklassen
(där bl a Tahe ligger).
3. Köp hellre en lite billigare kajak i början och lägg pengarna på en bra paddel. Köp en prisvärd kolfiberpaddel ( t ex Galasport, Kanuk, Select mm) och få en riktigt bra paddelteknik. Dåliga paddlar stjäl så otroligt mycket energi från framåtdriften.
4. Skädda eller roder? Om du är osäker välj en med båda.
5. Stoppning! Sätt lite skumplast vid knän, höfter etc för bättre kontakt. Gör underverk för stabiliteten och manöverförmågan. Man har helt enkelt bra kontakt med kajaken.
Roder:
Är skäddapaddlare, tycker helt enkelt det är roligare så. Därför kan jag inte säga så mycket om roder men Smarttrackrodret tror jag är ok. Däremot en dum sak, det sticker rakt upp när det är uppfällt. Utpräglade roderkajaker finns det flera men kan inget om dessa, så där jag tyvärr inte bistå med någon hjälp.
Hoppas mitt något långa svar är till hjälp!