Nyvallen/Ljungris

Hejsan, snart far vi iväg på våran tur, ser fram emot det, men tyvärr verkar ej vädret vara så lovande...

Jag undrar om parkering, vet att man kan ställa bilen på Nyvallen (är det ngn avgift där nu, var ett tag sedan jag var där), men går det att köra bilen ända upp till Ljungris? Vi skall vandra upp till Vålåstugan, där vi sover första natten. Ngn som vet hur den biten är ?

Tacksam för svar:))

Det går att ställa bilen på Nyvallen (Vid Torpet, halvvägs från Ljungdalen, passeras en öppen vägbom där man lägger 20 kr i en postlåda). Man kan tyvärr inte köra bilen ända upp till Ljungris, men vid vägbommen (låst) 1 km ovanför Nyvallen går det att ställa bilen. De första 4 km längs vägen till Ljungris är lättgångna; hur leden är från Ljungris kan jag dock inte svara på.

Jag har gått den sträckan några gånger. I Ljungris får Du vada Ljungan. Leden fortsätter sedan först västerut och sedan svänger den mot norr där Du får vada Ljungan igen. första vadet gör du på forsnacken. Andra vadet är att hoppa på stenar.

Tack!

Killar för era svar!
Ser fram emot turen, men vi har skjutet lite på den då det bara kommer att regna nu under helgen:-((

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg