Nytta med kamoflage?

Guest

Gäst
Jag har noterat -och irriterat mig på- att många sk friluftsprodukter har en förgsättning som gör att de inte skall synas i terränglådan. Det finns många exempel, tex Sandviks lilla fältsåg "Laplander", vilken är en mycket bra sak att ha med sig. Den variant som har ett blad med en korrosionsskyddande/friktionsnedsättande beläggning finns bara i färgsättningen svart/oliv, såvitt jag vet. Jag kan tänka mig två förklaringar; den första skulle vara att man från tillverkarens sida vill att färgsättningen skall leda till följande association: Kamoflage - militär tillämpning - tuffa tag - god kvalitet - måste ha! Min andra förklaring är litet mer konspiratorisk: En förträfflig produkt att användas i naturen tillverkas med en sådan färgsättning att man efter att ha använt den några gånger, och funnit den oumbärlig, skall tappa bort den och köpa en ny.

Finns det någon på forumet som tycker att den finns fördelar med att utrustningen inte syns i skogen? Jägare? Riskerar ni att villebrådet upptäcker er om ni har en orange såg/vattenflaska/ficklampa/yxa/annat?
Tillverkare: Vad är syftet?

Är det bara jag som stör mig på detta?

Smuts och synas

Själv söker jag nya prylar ut två synpunkter smutstålighet, funktion och synbarhet. Därför har jag röd eller gul penna. Det tråkiga är att så få betraktar smutsfaktor vid fårgsättningen. Jord och växter färgar av sig. Skor och byxor tål mer tvätt än belagda ryggsäckar, delikat impregnerade tält mm. Jordbrunt efterlyses mera.

starka färger !

Hej !

Kan själv komma fram till en anledning till varför man ska ha relativt nertonade färger på sin friluftsutrustning. Vet själv när man är ute och vandrar och kommer över ett krön. Man låter blicken glida över dalen ibland ser man direkt en liten orange prick glida nere i dalen. Tar man sen upp sin kikare så ser man att det är ett följe vandrare, hade det nu varit så att alla i gruppen hade haft nertonade kläder/ryggsäcks överdrag så skulle det mycket till innan jag upptäckte dem. Känslan av att man är helt själv i dalen ( vilket man egentligen inte är ) till att bli medveten om att man delar dalen med flera andra sällskap är olika. Har läst att man i vissa Amerikanska nationalparker har förbjudit folk att använda kläder i vissa starka färger ( typ fluorescerande gula/orange kläder ) sen kan jag hålla med om att små prytlar gärna skulle få va lite mer intensivt färgade.

Kamouflage och militärgrönt

Precis som Mattias ogillar jag friluftsprylar i kamouflage, (har ibland också konspirationsteorin att man fort ska tappa bort saken och tvingas köpa en ny) för att de är svåra att hitta när man lagt ifrån sig dom eller tappat dom. Det har hänt att jag skippat att köpa saker därför att dom bara funnits i kamouflage. På vissa av mina saker (mobiltelefonen, GPSen, en kniv och några små saker till) har jag klistrat på självhäftande skrikande gula reflexer från Biltema (en kara för 25 SEK räcker till många prylar) för att lättare hitta dom med ficklampan t.ex. inne i tältet. Det har hänt rätt så många gånger att jag har fått frågan ”vad det är för gult jag har påklistrat på mobiltelefonen” och jag har förklarat det varje gång med samma svar, och hittills är det ingen som ifrågasatt mitt handlande utan snare tvärt om, de flesta har tyckt det är rätt smart.
Har skickat några gula reflexer till min gamla mamma som hon satt på fjärrkontrollerna till TVn och videon för att hon lätt ska hitta fjärrkontrollerna när hon lagt ifrån sig dessa, oftast i sin svarta skinnfåtölj.

Per

Guest

Gäst
Brune! -En själsfrände!

Tack för Ditt tips om Biltema! Jag brukar också ägna mig åt förbättringar av befintlig materiel, alternativt tillverkning av listiga anordningar för att förenkla tillvaron vid friluftsaktiviteter. Min senaste stolthet är en anordning där två kajaker (VKV Lisa Exp.) hänger ovanför varandra i nylonstroppar i ett båthus. Fungerar så att man packar den undre hängandes i luften, varefter man vevar ned den i vattnet. Nu har den övre kommit i läge för packning. Naturligtvis har jag tagit tid på förloppet. När man kommer fram till båthuset kan man om man är ensam sitta i kajaken ombytt och klar efter sju minuter! Ganska trevligt att kunna ta en tidig morgonpaddling i total stiltje före frukost när alla andra ligger och sover.

För övrigt borde det finnas ett forum för listiga lösningar och förbättring av materiel.

Borde man inte för förresten kunna bygga utriggare av PET-flaskor eller avloppsrör eller liknande?
/M Puide

Jag vet inget om utriggare, men om den skall vara punkteringssäker så bör den innehålla ett cell material, typ fregolit eller något.

Utriggare

Tätningsskum i en bit avloppsrör verkar lovande. Skall bygga en till min faltboot. Återkommer med rapport.

(Dags för ett nytt forum under paddling - Utriggare?)

Utriggare mm

Hej Puide
Beträffande listiga lösningar och förbättring av materiel finns forumet ”Gör det själv”

Det är inte bara kamouflage färgade grejer som syns dåligt. Rostfria bestick på berghäll är inte heller lätta att hitta, liksom ett genomskinligt lock till bestickslådan, där har jag tejpat på lite orange spinnakertejp, en rulle på 4,5 m räcker länge.

johankse, utriggare har diskuteras flitigt på paddlingssidan, senast på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7103

Om jag skulle göra en utriggare/ paddelflottör skulle jag fundera på att använda flytmaterialet från en gammal flytväst. Det kanske går åt flera flytvästar men gamla flytvästar kan man köpa på någon loppis för några 10:eek:r. Min tanke är att man skulle göra ett antal kuddar med flytmaterialet i och även kunna använda dessa kuddar som skydd för kajaken när man drar upp en på land (berg).

Ska nu börja sprätta upp ett par uttjänta Fjällräven grönlandsjeans och försöka sy ett par nästan likadana, fast bättre ;). Har köpt G1000 tyg och anmält mig till en klädsömnadskurs där dom har overlockmaskiner. Kursen börjar nästa vecka.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg