Raskesven; sa:
Det finns en speciell lättviktstråd; UL:intresse för ultralätt?, på:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13362
Vad är fel med att köra där, eller öppna nya trådar avseende UL inom de befintliga kategorierna?
De är svåra att hitta.
Samtidigt så tror jag att ett speciellt lättviktsforum skulle stimulera nya disussioner inom ämnet. Om man som ny medlem surfar bland forumen och hittar lättviktsforumet så kanske man blir intresserad och ställer en fråga. Det blir svårare att hitta om det finns i många olika forum bara med prefixet UL: (en term som t ex inte säger ett smack för en nybörjare)
Det kan även vara bra för att samla de som har kunskaperna. Det är ju större chans att få ett relevant svar i ett forum med snävare ämne eftersom man måste ha turen att en läsare med just den specialkunskapen läser just min tråd om jag postar i ett allmänt forum.
I ett speciellt lättviktsforum; vem ska avgöra vad som "platsar" där? Hur mycket får t.ex en sovsäck väga för att höra hemma i ett lättviktsforum? Det går att ta upp både tungt och lätt inom t.ex "bo och sova".
På samma sätt som med allt annat, det är upp till den som postar. Det finns ju ingen som avgör vad som platsar i andra forum heller.
Om det är något som är på helt fel plats så får man antingen inget svar eller så kan man hänvisa till rätt forum.
Kanske blir lite mycket att öppna ett speciellt forum för just svårdefinierade lättvikt, för då ska det väl också finnas ett för lika svårdefinierade "tungviktsforum" för de som upplever hög nytta av att gå tungt, och ett "mellanviktsforum".....
Nu tycker jag ju att lättviktspackning inte är så svårt att definiera.
Jag tycker att det är ëtt medvetet val att försöka minimera vikten och storleken på sin packning. Om man bär en tyngre packning gör man nog inte det bara för att det skall väga mer utan man har antingen inte ens reflekterat över hur mycket det väger och att det kanske inte behöver väga så mycket eller så har man valt sin utrustning medvetet av säkerhetsskäl, bekvämlighet eller andra skäl.
Men jag som mest är intresserad av paddling är ändå intesserad av att minska min packningsvikt.
Jag har även medvetet avstått från att kalla det ultralätt eftersom det innebär en helt annan inställning till vandringen där man ju bl a avstår en del komfort för att minska vikten radikalt. Ultralätt packning skulle dock passa in i forumet, jag tycker bara inte att man skall kalla det för Ultralätt.
/Jonas