Nytt försök

Jag har postat ett par frågor kring ett par Crescenthybrider på Cykling-forumet utan att få några svar. Så jag försöker här istället, trots att det inte är rent MTB.:=)

Jag är intresserad av Crescents Hamra, men har ingen erfarenhet av dämpad gaffel. Funkar det bra med den gaffeln på asfalt? Jag kör 90% asfalt av varierande kvalite. Eller är det bättre med stel gaffel? Vem tillverkar den gaffeln?

Generellt sett skulle jag välja stel gaffel om det gäller 90% asfalt, men det beror ju lite på vad för slags cykling du tänker göra och hur du är som cyklist.

Hej!
Håller med "Jonas P", skulle jag cykla så mycket på asfalt skulle jag välja en stel framgaffel, då cykeln svarar snabbare och man slipper gunget (om än litet på en gaffel som Hamra har).

Men:
Är intresset att hyfsat sansat cykla till och från jobbet etc. är det nog bara skönt med framgaffel. Dessutom kan du då med större behållning "gena" efter stigar och skogsvägar.

Vill du inte kompromissa (här kommer straffet för att du skrev på MTB-forumet) :) så ska du som jag ha en dämpare med "lockout" (kom inte på nåt svenskt uttryck och det kan dessutom vara ett varumärke typ som: inlines/rollerblades) detta gör att du i farten med ett enkelt handgrepp (du får släppa ena handen från styret) kan "låsa" dämparen så att den blir stum. Enligt mig enormt smidigt om du vill utforska stigar och skogsvägar längre hemifrån och måste nöta asfalt dit. Men det hörde som sagt till MTB-forumet och inte till en Hamra.

/Daniel

Tack

Tack för svaret. Nu har jag provkört den och jag gillar den. Gaffeln verkar inte störa och om den kan dämpa vibrationerna på grov asfalt så är allt frid och fröjd. Dessutom kostar det ingen förmögenhet att byta till en stel om det behövs.

Det här med genvägar på stigar låter ju intressant, kanske blir undertecknad intresserad av skogsåkning och då har vi ju legitimerat denna topic i ett Mountinbike-forum.:=)

/Joacim

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg