Nyppunka.. vad gör man.

Efter att ha fått nyppunka 2ggr förra veckan måste jag hitta en lösning.
Jag trodde att det var fälgen men läste på nätet att det är däcket som ger nyppunka på slangen.
Däcktillverkaren rekommenderar 30 psi men jag hade ca 40 psi. Tar man i mer luft kommer det studsa en del. Kommer det hjälpa att köpa en tjockare slang.
Thomas.
 
Høj trycket till 3.5

40 ær fortfarande før lite, 3.5 kg / 50-55 PSI kør jag med. Det blir lite hårdare, javisst men snakepunka ær ju skittrist att få hela tiden.

/D
 
Standard slang

Vanlig billig standardslang. Min polare kør på lættviktislang och 3.5 kg. Han fick 6 punkor på en timme nær vi kørde i holmenkollen før ett par dagar sedan =)

/David
 
skit också...

Hade 50 psi idag med det hjälpte ju inte mycke.. och då körde jag inte mycke i skogen heller.
Det skumma är att hålet är mot fälgen.
Jag har kollat fälgbandet men det verkar ok. Nu har jag lagt på två lager eltejp just in case. Får se om det hjälper.
Mina noname-däck som jag hade innan har jag inte haft punka på på två år.. däck som är mycke dyrare borde ju hålla bättre eller...
Thomas.
 
Jämmer-och-elände.....

Hej Tomas! Har följt dit återkommande problem med "nyp-punka" och det är inte utan att det rycker i mungiporna...
Frågan är bara vad är ditt problem är egentligen???
Du ropar efter hjälp men lämnar få eller motstridiga uppgifter till orsaken till ditt problem! Man får därför lusläsa dina inlägg för att skaffa sig en bild av vad som hänt.

Är dina återkommande punkteringar av samma typ och uppkommer de på samma ställe var gång? Termen "nyp-punka" upprepas som om det vore vetenskap utan att du beskriver form etc på hålet och när det uppkommer! Har alldrig hört den tidigare och då har jag ändå hållit på med cyklar och cykelsport länge.

Jag vet dock själv hur lagom kul det är när man står mitt i spenaten med sitt fjärde platta däck eller att slutföra en tävling med en naken och därefter oreparerbar fälg!!! Får väl försöka ge dig råd ändå.

- Har du fått genomslag så att fälgen skurit ett, ev två, avlånga hål på innerslangen(sk."snakebite")?
I så fall höj ringtrycket och träna dig i att bättre undvika hinder samt att landa mjukt efter ev luftfärder! Den korta fjädervägen på din hoj är inte mycket att förlita sig på!

- Punka´n kan även häröra ifrån monteringen av däck/slang. Använd avsedda däck verktyg utan skarpa kanter. Fyll den monterade innerslangen och däcket med lite luft, trycka in ventilen lite(vänta med att dra åt skruven som spänner åt ventilen mot fälgen till sist) och massera ner däckets kantråd så att de ligger på plats mellan kanten av ventilens styva gummi-förstärkta del av slangen och fälgen. Det är annars risk för att kanttråden vilar ovanpå och vid belastning skär hål. Fyll därefter på med mer luft.

- Om "nyppunkan" istället betyder att det är ett hål mot centrum av fälgen, cirkel format med nött kant så kan det orsakats av en lös eker. Att du nu har lindat en massa el-tejp, vilket bara förvärrar problemet då det inte fungerar som fäljband samt nu är svårt att se ev. ekernippel-penetrering, ger en antydan av att så är fallet. Ekrar kan lätt lossna tex på billiga maskinbyggda hjul med ojämt spända ekrar när de belastas lite extra eller när en kvist far in i hjulet. De skjuter då in nippeln som äter sig igenom fälgband och slang.
Kontakta en erfaren cykelmek som kan spänna upp och ev byta trasiga ekrar/nipplar samt fälgbandet. En personlig favorit är skälvhäftande fäljband typ Velox Fond De Jante. Det viktigaste är dock att den har rätt bredd så den ligger still mellan fäljkanternas sidor.

-Förutsätter att du redan kollat både däck och fälg så att det inte inte finns skräp som ligger och skaver.

-Beträffande däckstryck är inte problemet att de studsar särdeles märkbart. De blir dock stumma så det kan nog upplevas så. För övrigt ett bra sätt att träna cykel-tekniken. Minns att den förut så framgångsrika Tommy Johansson(SM,EM och VM-tour vinnare i BMX, CrossCountry och DH) alltid körde med maximalt ringtryck vilket vi andra var jäkligt impade av. Avänder själv 2,8-3,5 kg(40-50psi) och anser att ju högre desto bättre.

- Dyra däck har bättre däcks-kord och borde vara mer punkterings skyddade mot vassa stenar etc. Beträffande CC-däck så har de ofta mindre mängd material i däcken för att spara vikt så de är mer känsliga vid lågt däckstryck mot genomslag än tunga "no-name" däck. Gummiblandningarna är dessutom gjorda för maximalt grepp och är därför ofta mjuka och nöts ner fort. Priset har därmed mycket lite med ett däcks livslängd att göra!

Då vi hörts vid tidigare så kan du även kontakta mig dirrekt och lämna fler ledtrådar så vi kan fånga det mystiska punka-monstret....;)

MVH!
 
bättre skrivet

Nej jag var kanske inte glasklar. Så jag förtydligar lite.

Jag har mavic x517 ceramic fälgar med hutchinson python gold bak, mosquito fram.

Punkan är mest på insidan av slangen dvs där slangen ligger mot fälgen. Genomskärningen av slangen ser ut som en parentes ")" dvs mer rak än en halvcirkel.
Det är ganska många som klagar på python att den ger snakebite (nyppunka) då däcket är väldigt tunt.
Mavic anger högsta tryck till 55 psi och python ska köras med 30 psi med tillhörande slang. Denna är dock mycket tjockare än den vanliga jag har. 50 psi borde dock räcka.

Min kusin som har jobbat i cykelaffär tipsade om att om man inte har fälgband att sätta dit kan man pröva med eltejp.

Jag har kännt på däck och fälgband och inte hittat några vassa ställen.

Om du har några idéer är jag tacksam för jag har ingen aning om vart felet ligger.
Det borde vara däcket och inte fälgen för annars borde jag ju få punka fram med om inte den ena är konstig.
Thomas.
 
Punka monstret är dräpt...

Hej igen! Vad har du fått dessa uppgifter du kommer med ifrån?
Skulle tillverkaren av fälgen ge rekomendationer på vilket däckstryck du skall använda dig av?
Menar du dessutom på fullt allvar att Hutchkinson rekomenderar 30 psi i ett ultralätt tävlingsdäck?
Påstår du dessutom att det finns en speciell innerslang som är extra tjock som enligt rekomendation skall användas tillsammans med detta ultralätta däck?
Hur tycker du själv att det låter...?
Verkar som någon här verkligen är ute och cyklar.....

Den typ av punktering du drabbats av låter som genomslag. Det borde åtminstånde finnas ett mindre märke en bit bort där den andra fälgsidan mött däck och slang.

Har ingen personlig erfarenhet av Python. Inte för att jag tycker illa om dem utan för att jag känner att jag borde slita ut alla gamla däck i källaren först(snål!).

"De" som klagar över Phython´s benägenhet till genomslag har antagligen inget behov av denna typen av däck och får därför enligt min mening skylla sig själva när de tror att utrustningen skall kunna ge dem de de själva är för lata för att skaffa sig, nämligen KONDITION!!!

Hur som helst är det inget i markerna som penetrerat så du får allt ta dig en funderare över din kör stil. Dina dyra och fantastiskt fina hjul måste ges ett bra skydd. Behöver du verkligen ett par tävlings däck?

Mitt råd är att du antingen håller igen och försöker köra mjukt och kontrolerat på stigar, eller skaffar bredare/tyngre sulor som klarar slitage/landningar bättre tex WTB VelociRaptor 2.1"(favorit) eller liknande. De angivna bredderna är ofta tilltagna i överkant och säger lite om däckets profil eller storleken på den luftkammare som håller däck/slang ifrån fälgens vassa kanter!!!

Kolla även att vikten inte ligger kring 500 utan över 600 sträcket. Du har då mer material att slita på. Gärna fällbara med punkterinsskyddad kord.
Med ett däckstryck på 43-50psi skall en vanlig butyl-slang räcka.

Btr. eltejp så är detta en seg klibbig typ utan någon som helst förmåga att emotstå nötning eller förmåga att hålla sig på plats. Och nötning blir det då trycket undrer ifrån hela tiden "masserar" däck/slang i sidled(speciellt med ett ultralågt ringtryck på 30psi!).
Kan tänka mig att vävtejp av bra kvallité kan fungera men då endast som nöd-reparation.
Men varför din kusin(cykelmek?) tycker att du skall använda "EPA"-tejp på ett par "Royce-Rolls"-fälgar behöver dock en nämare förklaring.....
(NOT!!!)

Är själv precis hemkommen från en kvick tur runt Gotland. Använde då mina gamla tävlings hjul.
- Fram: Mavic-nav, DT Revolution dubbelred. ekrar och alu-nipplar(LILA!), Mavic117SUP Ceramic fälg(en förprod. serie av 217 som var 517´s föregångare men med mjukare/tjockare alu).
- Bak: Shim.XT-nav, Dubbel red.ekrar, alu-nipplar, Mavic217SUP Ceramic.
Framhjulet är ca 10år, uppspännt 1gång, och bakhjulet ca 4år. Rekomenderas ej till så tung touring.
Däcken jag använde var gamla Avocet Crosstrack(första semi-slicksen?)1,9" med varsina uppskurna hål i korden. Detta kom sig av att en klumpig/trött Dude smällde på de nya däcken en tidig lördags morgon utan att kolla att däcksidan gick fri från de vassa broms-klossarna. Vaknade sedan till under distansträningen av två ofanliga smällar!!!

Profilen varierar på däck och dessa har en radikalt annorlunda form!
Lagat på insidan med en avlång skiva pollyetét-plast och silvertejp. Var från början en nödlagning som nu hållit i 8år(peppar,peppar...).
Att jag inte slängt dem för länge sedan beror på att de avänts sparsamt samt att de ej står att finna i butik, men är underbara när den fullastade MTB´n skall sluka landsväg.
Ringtrycket under resan var hela 5Kg! (ca71,5psi). Rekomenderat tryck är 40-80 psi så det betyder att dessa däck oskadda är ordentligt tåliga och gjorda för tung touring. Vikten på ekipaget inkl. mig var 120-130kg. Hade en pyspunka som berodde på en gammal innerslang med 4 tidigare lagningar...!
Jag skall dock tillägga att det var mest ren asfallt jag trampade, men tjänar som illustration på ett däcks marginaler(ca 50-70% över angivet värde) och vad det tål(samt att även jag beter mig som ett pucko!).

Mao: Kör med insidan av huvet, så spar du utsidan...:cool:

MVH!

"PeddaPedal"
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg