Punka monstret är dräpt...
Hej igen! Vad har du fått dessa uppgifter du kommer med ifrån?
Skulle tillverkaren av fälgen ge rekomendationer på vilket däckstryck du skall använda dig av?
Menar du dessutom på fullt allvar att Hutchkinson rekomenderar 30 psi i ett ultralätt tävlingsdäck?
Påstår du dessutom att det finns en speciell innerslang som är extra tjock som enligt rekomendation skall användas tillsammans med detta ultralätta däck?
Hur tycker du själv att det låter...?
Verkar som någon här verkligen är ute och cyklar.....
Den typ av punktering du drabbats av låter som genomslag. Det borde åtminstånde finnas ett mindre märke en bit bort där den andra fälgsidan mött däck och slang.
Har ingen personlig erfarenhet av Python. Inte för att jag tycker illa om dem utan för att jag känner att jag borde slita ut alla gamla däck i källaren först(snål!).
"De" som klagar över Phython´s benägenhet till genomslag har antagligen inget behov av denna typen av däck och får därför enligt min mening skylla sig själva när de tror att utrustningen skall kunna ge dem de de själva är för lata för att skaffa sig, nämligen KONDITION!!!
Hur som helst är det inget i markerna som penetrerat så du får allt ta dig en funderare över din kör stil. Dina dyra och fantastiskt fina hjul måste ges ett bra skydd. Behöver du verkligen ett par tävlings däck?
Mitt råd är att du antingen håller igen och försöker köra mjukt och kontrolerat på stigar, eller skaffar bredare/tyngre sulor som klarar slitage/landningar bättre tex WTB VelociRaptor 2.1"(favorit) eller liknande. De angivna bredderna är ofta tilltagna i överkant och säger lite om däckets profil eller storleken på den luftkammare som håller däck/slang ifrån fälgens vassa kanter!!!
Kolla även att vikten inte ligger kring 500 utan över 600 sträcket. Du har då mer material att slita på. Gärna fällbara med punkterinsskyddad kord.
Med ett däckstryck på 43-50psi skall en vanlig butyl-slang räcka.
Btr. eltejp så är detta en seg klibbig typ utan någon som helst förmåga att emotstå nötning eller förmåga att hålla sig på plats. Och nötning blir det då trycket undrer ifrån hela tiden "masserar" däck/slang i sidled(speciellt med ett ultralågt ringtryck på 30psi!).
Kan tänka mig att vävtejp av bra kvallité kan fungera men då endast som nöd-reparation.
Men varför din kusin(cykelmek?) tycker att du skall använda "EPA"-tejp på ett par "Royce-Rolls"-fälgar behöver dock en nämare förklaring.....
(NOT!!!)
Är själv precis hemkommen från en kvick tur runt Gotland. Använde då mina gamla tävlings hjul.
- Fram: Mavic-nav, DT Revolution dubbelred. ekrar och alu-nipplar(LILA!), Mavic117SUP Ceramic fälg(en förprod. serie av 217 som var 517´s föregångare men med mjukare/tjockare alu).
- Bak: Shim.XT-nav, Dubbel red.ekrar, alu-nipplar, Mavic217SUP Ceramic.
Framhjulet är ca 10år, uppspännt 1gång, och bakhjulet ca 4år. Rekomenderas ej till så tung touring.
Däcken jag använde var gamla Avocet Crosstrack(första semi-slicksen?)1,9" med varsina uppskurna hål i korden. Detta kom sig av att en klumpig/trött Dude smällde på de nya däcken en tidig lördags morgon utan att kolla att däcksidan gick fri från de vassa broms-klossarna. Vaknade sedan till under distansträningen av två ofanliga smällar!!!
Profilen varierar på däck och dessa har en radikalt annorlunda form!
Lagat på insidan med en avlång skiva pollyetét-plast och silvertejp. Var från början en nödlagning som nu hållit i 8år(peppar,peppar...).
Att jag inte slängt dem för länge sedan beror på att de avänts sparsamt samt att de ej står att finna i butik, men är underbara när den fullastade MTB´n skall sluka landsväg.
Ringtrycket under resan var hela 5Kg! (ca71,5psi). Rekomenderat tryck är 40-80 psi så det betyder att dessa däck oskadda är ordentligt tåliga och gjorda för tung touring. Vikten på ekipaget inkl. mig var 120-130kg. Hade en pyspunka som berodde på en gammal innerslang med 4 tidigare lagningar...!
Jag skall dock tillägga att det var mest ren asfallt jag trampade, men tjänar som illustration på ett däcks marginaler(ca 50-70% över angivet värde) och vad det tål(samt att även jag beter mig som ett pucko!).
Mao: Kör med insidan av huvet, så spar du utsidan...
MVH!
"PeddaPedal"