Nynäsleden

Upp och ner, över lera och genom högt gräs tog jag mig fram från Tyrersta till Nynäshamn. Lätt som en plätt säger väl alla ni erfarna, men för mig en stor bragd. Mentalt påfrestande att ligga och vänta på sömnen när vinden viner över presenningen. Learning by doing som sagt. Ingen idé att vänta på att nån dar ut mig. Jag får fixa det själv och jag överlevde, 6 mil på tre dagar. Jag tänkte att om Renata klarar att paddla runt USA borde väl jag klara det här, och det gjorde jag! Nu ska jag försöka få familjen ut på kanotpaddling i Tyresös vatten. Sen blir det fjällvandring, fö det är väl sånt som egentligen gäller?

Gattis till din lyckade tripp och till din egen motivation! Finns det någon vandringsled där du gick?
Har själv tänkt att använda Tyresö Nationalpark som övningsställe för mig och min hund. Hur är det att vandra där och kan man tälta eller är det vindskydd som gäller?

Söker man på Nynäsleden

så blir de flesta träffarna på cykelleden mellan Nynäshamn och Stockholm. Vandringleden är en grenled från Sörmlandsleden "Nynäsleden är 40 km lång och går mellan Kvarnängens idrottsområde i Nynäshamn och Tornberget
(110,5 m ö h) i Västerhaninge.
Utmed leden finns rastplatser, vindskydd och sopmottagning.
Leden passerar flera runstenar,
gamla gårdar och går genom kuperad skogsmark." hittade jag på Stockholms hemsida och en hänvisning till att en broschyr finns hos Nynäshamns turistbyrå.

Man kan följaktligen gå Sörmlandsleden mellan Tyresta och Tornberget och därefter Nynäsleden.

Vindskydd finns här och där på Sörmlandsleden se översiktskartan på http://www.sormlandsleden.se/GenArea.asp?Area=51

Där det finns minst tre på den aktuella sträckningen.

Thure

Och man behöver inte gå hela leden som en sträcka. Man kan gå av/på på flera ställen till anslutande pendeltåg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swedish Berman Nynäsleden Vandringsleder 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg