Nyhetstips+ spridning av forskning?

Hej!

Jag är nyfiken hur man bäst skickar in nyhetstips till "Pressklipp" på förstasidan. I mitt jobb har jag bra koll på den del av friluftslivet som sker på papper (forskning, litteratur, politik med mera) och som kanske kan vara intressant för utsidans medlemmar. Finns någon ansvarig person man kan maila tips?

Jag arbetar som informatör för ett forskningsprogram som forskar om friluftslivet. Mycket av det vi arbetar med kan vara intressant för Utsidans besökare, men jag är osäker på om jag får lägga ut information om detta, eller om det räknas som reklam? Verksamheten är skattefinansierad och icke kommersiell. Forskningsresultaten tillgängliga gratis, och min uppgift är bland annat att skapa nytta av resultaten genom att sprioda dessa.

Summa summarum blir att jag både vill sprida "vår" forskning om möjligt, men också söker tips om hur man förmedlar andra intressanta nyheter.

mvh

Anders

kan du inte bara lägga in de länkar du vill delge med lite sammanfattning i denna tråd? vore topp för en samlare som mig (men som allt för ofta samlar på många ställen)
:)

BZ/

Personligen

skulle jag gärna läsa sådana rapporter. Avsändaren måste förstås framgå. Hur man väljer att offentliggöra/publicera bör Utsidan fundera på.

Tycker att det vore vettigt med ett forum typ Forum forskningsrapporter friluftsliv etc där de som läser kan kommentera. Kanske skall ursprungsnotiserna också läggas in i forumet med länk till Etour ungefär som Fjäderlättarna gör.

Notiserna med ingress på förstasidan uppfattar jag som Utsidans redaktions område, lite känsligt att någon med ett egenintresse klampar in där.

Thure

clindh

Forumvärd
I Medlems-kolumnen här till höger hittar du en länk till "Skrivbordet" - där medlemmar kan skriva artiklar och annat. Pressklipp är för nuvarande bara RSS-flöden vi läser in löpande, och lägger ut de som vi tycker verkar intressanta - men det går bara att skriva in sådana manuellt också och lämna som Förslag till oss.

Man kan välja "Pressklipp" eller "Nyhetsnotis" när man skapar ett nytt dokument. Enligt våra begrepp är ett Pressklipp på sajten ett kort utdrag av en artikel eller nyhet som finns någonannanstans på Internet. Om du istället har mycket text om det du tipsar om, så att det blir läsbart fristående från en extern sajt (man får dock länka vidare förstås) så är det istället en "Nyhetsnotis" - då fyller man i även Löptext med nyhetstexten

• Rubrik och summering skall fyllas i
  • Extern länk skall läggas in under "Länkadress (URL)"
  • TText för hänvisningslänken tex "Läs mer på XXX" skall läggas i "Text för länk"

Vi ger ingen garanti att vi publicerar nyheten/klippet - det beror på om vi tycker det är relevant för sajten, så lägg inte ner massor av jobb på en nyhet. Då kan du kolla med oss ("Kontakta" längst ner på sidan) först om det är intressant.

En får tacke för svar!

Då väljer jag att tolka så här:

Nyhetstips skickar jag in på det sätt som Christer föreslår. När det gällervår forskning så mailar jag utsidan redaktionen med en kort sammanfattning av rapporten, eller en länk till vår webb, för at kolla om intresse finns. Ok?

För att vara tydlig, jag har två jobb. Dels för ETOUR, turismforskningsinstitutet, och dels för forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring. Det är den senare delen jag tror har mest relevans för detta sammanhang. Och där är alltså all forskning tillgänglig gratis. www.friluftsforskning.se

Allt gott!

//Anders

clindh

Forumvärd
Låter som en bra start

I nyhetstips etc till oss är allt material OK, kommersiellt eller ej - vi granskar och lägger ut det vi tycker är intressant. I forumet, där allt går ut direkt, råder lite striktare regler.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg