Nygångad röding!

Hejsan!
Jag tänkte höra med Er om Ni har något bra tips hur man tillagar en röding/öring. På bästa sätt ute på fjället?
Mvh Kalle.

För några år sen fanns det helt suveräna 'rök-påsar', tror det var Svängsta som tillverkade dem. Nån slags dubbelväggig aluminiumpåse med rökspån emellan, som man kunde lägga direkt på glöden. Vägde knappast nåt (innan man stoppat in storfångsten alltså!) och tog ingen plats i ryggan heller. Men jag har inte sett dom på några år, någon annan?

/Per

Tackar för det!!

Dom hade jag helt glömt bort såg dem för några år sedan. Vore intressant att höra några smak recensioner:). Och vart man kan få tag på dem!

/Kalle.

När du är hemma, blanda en påse med ströbröd, salt och citronpeppar.
Ute - filea fisken och stoppa fileerna i påsen du blandat hemma, blås in luft i påsen och skaka.
Stek i smör eller what ever.
Gott!

Bekkis bråttom

Är man ute lite längre, och det inte är allt för varmt så går det ju fint att grava filead fisk i en plastpåse med kryddblandning oxå.

/Per

Var med jobbet till en nationalpark utanför Helsingfors, där rökte dom laxfileer genom att spika upp dom med träplugg på en planka som stod uppställd i röken från elden.
Kanske man kan ta en pinne, slippa bära med en planka. :)

/Ulf

Tackar!

Tack för tipsen!
I morgon åker jag upp och omsätter Era tips i praktiken:)!
Får bli Grövelsjöfjällen i år. Aldrig varit där tidigare.
Må så gott!
Kalle.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg