Nyfrälst

Det här låter nog jättesimpelt, men jag har just börjat inse hur fantastiskt det är med friluftsliv och köpt mitt första riktiga tält! Stötte således på problem redan vid första testen ute i trädgården för en halvtimma sen.
Har aldrig ägt ett förutom dem man köper på öb för nån hundralapp förut och inser när jag ska sätta upp det för första gången att jag inte vet hur man binder tältsnörena! Vilka knopar använder man så att de håller? Och vad är de små plastbitarna med tre hål till för? Hur ska de sitta på snörena? Binder jag direkt i tältet då och sen nån slags knop för att sätta tältpinnen i? Och altlså: vilka?
Och en till fråga när jag ändå är igång: vilken sida av footprinten ska ligga mot marken?

Svårt med nya hobbies när man inte har vänner som är intresserade hehe...

Tacksam för svar!

Vad har du för tält?

Plastbitarna med tre små hål i är till för att kunna spänna linan efter att du satt fast den i marken. Du ska kunna dra ut en bit av linan så att den bildar en ögla. I denna ögla ska tältpinnen sitta, plastbiten ska sen kunna göra öglan större (o följaktligen hela snöret inkl ögla kortare o härmed spänna upp tältet).

Jag brukar inte trä plastbitarna så som Patric ritat. Jag är lite osäker på hur jag brukar göra men tror det är nåt i stil med detta. Knuten är en vanlig överhandsknop eller en åtta.

Bilagor

• Tältlina.jpg
    Tältlina.jpg
    11.5 KB · Visningar: 3,723
Jag kan tyvärr inte se Patrics bild, men jag brukar nog ha knuten i ett av hâlen i änden av plast/aluminium-biten. Det ger lite "brantare" in och utgâng för linan och jag tycker den lâser bättre.
(Kan vara ren inbllning förstâss) Men det beror ju mycket pâ linan oxâ. Jag har bytt lina i nâgra tält pga lâg friktion.
Biltema har bra lina pâ rulle, vill man ha med reflex i sâ har jag sett det i nâgon bâttillbehörsbutik.

http://korpegard.se/knop/?knot=3&hideComments=&showInt=

Så ser den ut!
Vän av ordning har påpekat för mig att det heter tältlina, det där tunna snöret som skall fästas i tältet och i linstramaren.
Det är ju inte så viktigt vad det heter men väl hur det fungerar.

Vill man minska på buren vikt kan man byta orginallinorna mot persiennsnöre, det kan då behövas mindre hål i linstramarna, 1,4 mm är persiennsnörets diameter. Persiennsnöre köps enklast på bobin.
Det är bra till mycket. För de som tycker att vitt blir skitigt för fort i terrängen, finns det i brunt, grått och svart.

knopar

det fins massor av bra knopar
här får du ett par st med bilder och lite förklaring. längst ner på sidan beskrivs också till vad de kan användas. Förvisso Tarp orienterat... men funkar på tält :)

vanligt dubbelt halvslag längst in mot duken, Trucker /taught line istället för plastbitarna (eller så gör du som i bilderna ovan, alt 1 hade jag valt)

Footprinten kan du lämna hemma

BZ/

Senast ändrad:
Längst in mot tältet ska ju snöret vara fast utan att röra sig eller glida så det räcker gott med en fast ögla med en vanligt överhandsknop.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg