Jo såhär:
"En enda stor klubb för inbördes beundran" Jag håller med om att detta var en dålig generalisering och ber om ursäkt. Jag anser att de flesta jägarna (jag känner många, och har faktiskt ganska stor erfarenhet av jakt) är duktiga och seriösa.
Det jag menade tex. är att många jaktlag har en form av uppskjutning innan tex. älgjakten. Detta vore jättebra om kraven var lika hårda för alla, men nu är det ofta så att -"Ja, Åke har ju kanske inte precis den bästa skjutningen, och har blivit lite senil, men han har ju suttit på pass 23 i 30 år så det är klart han får vara med."
Jag har ocksåviss insyn i vissa jaktlag där jaktledaren och några till år efter år har de bästa passen och de som inte tillhör rätt "kamratgäng" får gå drev, år efter år.
Vem och vad skall styra selektionen av dem som inte klarar av att jaga? Jag kan inte svara på det, men ålder är ett dåligt sätt att avgöra detta på eftersom det är en variabel som inte kan rangordnas på så sätt. Syn, hörsel, motorik, sinnesnärvaro kan väl vara några förslag.
"Jägarexamen gör att många vet när det är dags att ställa undan vapnen" Njaa, eftersom ovanstående kriterier gäller många av de äldre jägarna så har de ofta inte jägarexamen eftersom den inte varit obligatorisk allt för länge.
Gäller samma sak för körkort, att alla som tagit det vet när det är dags att ställa bilen för gott? Det tror jag knappast.
Jag är dock mest positiv till jägare (och bilförare), precis som till människor i allmänhet. Men som alltid är det några få som förstör och då får de andra lida. Så till dem som kände sig felaktigt beskjutna (haha) ber jag om ursäkt.
Jag brukar läsa både Svensk jakt och den där andra vad den nu heter. Och tycker att sånt som pengar går till är helt rätt.
Till sist "Friluftseliten": Detta är de som tycker att de har ensamrätten till den svenska naturen bara för att de varit där så många gånger redan och att det blivit sämre nu när "vanligt folk" hittat ut i naturen och in i nationalparkerna.
Mattias