Nyfiken, oerfaren och frågvis.

Hej !

Helt ny på dyk sidan och undra mycket, hoppas mina frågor inte avskräcker folk från att svara.. =)
(ha i minne att jag inte vett nått om dykning när ni svara också)

1. Va brukar en Sportdyknings kurs gå på ungefär och va får man ut av den?
2. Ingår nån form av certifikat att man kan dyka? Och är de i så fall användbart sen eller är man tvungen att ta fler certifikat för att kunna dyka Tex. utomlans? Eller hur funkar de.
3. Utrustningen är va jag fattat de ganska dyr men va behöver man. Antar att de är som i många andra sporter att utrustningen skiljer sig grymt mycket mellan va man ska göra men några exempel vore trevligt i alla fall.

Info länkar trevliga diskussion efterfrågas!
Trevlig kväll för övrigt\Magnus

Grundkursen innehåller ungefär så mycket teori du behöver för att fatta vad du håller på med och varför det är farligt att göra fel, och tillräckligt mycket praktik för att behärska dykningen och utrustningen under goda förhållanden och med kompetent sällskap.

Du får ett certifikat som heter lite olika beroende på vilken "skola" du går (PADI, CMAS - de är i princip likvärdiga - se annan tråd här.) Det lär du behöva visa upp för att få hyra utrustning, fylla luft och delta i utflykter. Det rekommenderas att du går grundkursen och sedan så gott som omedelbart går en fortsättningskurs, helt enkelt för att bli en bättre dykare och leva längre.

Utrustningen - gå kursen, hyr sedan ett par gånger och köp sedan, om du tycker du behöver, grejorna lite då och då, begagnade. Vad du behöver beror på var och när du ska dyka. I nordiska vatten satsar du helst på torrdräkt med en gång. Ska du bara dyka utomlands behöver du i princip bara ett cyklop, resten hyr du på plats eftersom det är komplicerat att ha med sig utrustningen.

Mycket klarnar under kursen, så gå den först..

Utrustningen varierar inte sådär jättemycket egentligen, för "vanlig luftdykning" behöver du mask, fenor, snorkel, dräkt, stabjacka eller flytväst, flaskor, regulator, manometer, kniv, klocka, djupmätare, kompass, handskar. Eventuellt dykdator. Nånstans mellan 10-20 tusen får du lägga om du ska ha allt.

Sedan finns naturligtvis de här delarna i X varianter med olika egenskaper, färger och smaker, men det är därför du ska gå kursen först, så får du prova på..

När du frågar runt så kommer många att tala om för dig vilket dyksystem som är bäst, lyssna inte på dom.. Gå runt till de lokala dykskolorna och prata med de som håller kurserna inte butikspersonalen utan instruktörerna och sedan så väljer du den dykskola som tilltalar dig mest oavsett om det är PADI, NAUI, CMAS eller något annat system..

tjena,
Jag håller med tidigare inlägg med några tillägg.
Du skall veta att så fort du tagit en kurs, grundkursen, är du helt certifierad att dyka, hyra utrustning, följa med på utfärder etc. (såvida inte det är utflykter eller utrustningshyra som kräver extra utbildning, t.ex. vrakdykning eller hyra av torrdräkt om du inte tagit torrdräkt certifikat). som tidigare påpekats är det rätt bra att gå vidare med dykningen snart efter att du tagit grundkursen. Det är både rätt viktigt och kul att fortsätta med några dyk nära inpå kursens avslut. En annan orsak är också att du under kursen kommer gå igenom en del övningar och då kan det vara kul att direkt efter få en chans att sticka ut och "leka" lite också, alltså få bort tanken på att dykningen bara innebär övningar på botten.

Du bad om nån länk också så jag tänkte att om du inte redan varit inne och kollat på:
http://www.dykarna.nu
så kan det kanske ge lite mer info.

simma lugnt,
Jonas

Hej mycket informativt och bra inlägg man får här..
Får tacka igen..

De finns ett litet problem med erat resonemang.
Då jag inte bor i en storstad så finns de dessvärre bara 1 dykskola i granstaden, Ända jag hittat i alla fall..

Och tydligen har kursen börjat nyligen, men fick tipps att höra av mig till kursansvarige imorgon ändå.

I hopp om att slippa tjafs nån som har nått emot de som står..
http://www.hedemorasportdykarklubb.nu/utbildning.html

Har en fråga angående:
>t.ex. vrakdykning eller hyra av torrdräkt om du inte tagit torrdräkt certifikat).

De får en ju genast att undra.. kan man ta torrdräkt cert och få då både våt och torr, men om man tar våt cert så får man inte använda torr utan att plugga upp sig?

Gonatt \Magnus

Torrdräkt!

Det finns inga regler för vilken dräkt som du får eller inte får dyka i. De dykkursen som jag jar gått i Sverige har enbart haft torrdräkter. Om du har möjlighet att välja på kursen så är mitt tips att lära dig dyka med torrdräkt på en gång. Jag dyker alltid med torrdräkt i Sverige men det kanske beror på att jag är ganska tryssen av mig....att bada i 4-6 gradigt vatten är inget som lockar mig!

/Petra

Det är inte heller olagligt att dyka utan dykcert i Sverige.. De Svenska dykcentrana har de senaste åren krävt torrdräktscertifikat om man vill hyra torrdräkt, inget hindrar att man köper en torris och lär sig själv.. Det finns en del saker som skiljer sig vid torris användande så en liten kurs skadar inte, på många dykcenter i Sverige så använder man torris på kursen och då brukar man få torrdräktscert oxå, hör med din dykskola hur deras policy är..

Torrdräktsträning kan man göra "själv", dvs man gör det på grundvatten under uppsikt av en kunnig kamrat. Det som är annorlunda jämförd med våtdräkt är avvägningen, som i regel görs med luften i dräkten snarare än med luften i flytvästen, men det kritiska är att med en torrdräkt kan man få luft i fötterna, och då flyter man upp till ytan som en ballong. Detta kan vara fullständigt livsfarligt, så det ska man träna så man kan undvika det och, om det ändå händer, att man kan häva situationen.

Att bara hyra och använda utan att behärska det rekommenderas inte...!

Men motsatsen gäller inte. Torrdräkt från dag 1 är en bra idé, det är mycket trevligare än halvtorrisar och våta dräkter..

Torrdräkt är inte trevligt, det är faktiskt rätt otrevligt.
Men ibland nödvändigt!!!
Om det gick att slippa torrdräkt helt tror jag att majoriteten av dess användare skulle sluta. Men om man vill återvända utan att vara stel som en pinne från kallvattendyk så är det bara att kränga på sig torrdräkten.
Själv tog jag för ett par år sedan beslutet att inte dyka kallvatten med mindre än ett "femstjärnigt" dyk.
Det vill säga östersjön är inte min bag längre. Jag har dykt här en hel del, men helt enkelt inte funnit anledning att fortsätta. Det är mitt val och ni kan kritisera mig eller välja annorlunda själva, må så vara. Men jag betackar mig i vart fall.

Dykning/utbildning/utr.

Sputink; sa:

"1. Va brukar en Sportdyknings kurs gå på ungefär och va får man ut av den?
2. Ingår nån form av certifikat att man kan dyka? Och är de i så fall användbart sen eller är man tvungen att ta fler certifikat för att kunna dyka Tex. utomlans? Eller hur funkar de.
3. Utrustningen är va jag fattat de ganska dyr men va behöver man. Antar att de är som i många andra sporter att utrustningen skiljer sig grymt mycket mellan va man ska göra men några exempel vore trevligt i alla fall."

Hej Magnus,

Jag har träffat gänget från Hedemora ute på dykplatser, och det tycks vara så att de är aktiva.
Om du känner att de är personer du trivs med (prata helt enkelt med en av instruktörerna..) så ta en kurs för dem.
Man får inte förglömma att det certifieras rätt många dykare per år, men för att förbli en aktiv dykare så måste man ha en aktiv dykkrets att dyka tillsammans med!!! Detta kan man få i och med att man är ansluten till en klubb. Ditt 1*-certifikat kommer att ge dig möjlighet att dyka med en 2*-dykare direkt efter kursen, dvs en kanske lite mer erfaren dykare, efter antal dyk kan dyka med annan 1*-dykare...

Det kan vara så att din klubb direkt väljer att utbilda på torrdräkt (det gör vi i många falla), då kommer du att få den delen "gratis"..

Om du tar en kurs så kan du höra med instrktörerena om inte de kan guida dig bland det stora utbudet av utr.

Ofta så känner de till om någon i klubben skall sälja sin utr., kanske de även har kontakt med andra klubbar (Avesta/Sala/Borlänge) och vet om det finns någon i dessa klubbar som skall sälja...

Nedan är en annons från en kille i Dykklubben Tumlaren, Uppsala (min klubb). Ta det som ett exempel.

Mvh Johan

"Jag säljer ett paket som är lämpligt för en nybörjare som inte vill inventera en förmögenhet i en dykutrustning. Det är inget fel på utrustningen och själklart kan jag fixa ett provdyk (basängdyk) för den som är intresserad, gäller endast certifierade dykare.
Lämplig storlek 165cm, 60 kg och 40 i skor, bilder finns."

Dräkt: Scubapro våtdräkt med huva, (S/M röd/svar)
Fenor: IST Proflex (M svart)
Hanskar: Våthanskar (M svart))
Regulator: Oceanic Alpha inkl octopus, service erfodras
Sko: Water Proof (M 40 svart)
Väst: Seaquest spectrum 3 (M Svart)
Flaska: 8/300 med svart nät, skall provtryckas
Viktbälte: Ingår

Pris: 5000 kr

Även delar säljes
Saknas:
Luft och tidmätare
Vikter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-louise.R En ny och nyfiken dykare Dykning 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg