Nybörjarvandring

Är en ny börjare som skall ut å vandra... har tänkt mest hålla till ovanför trädgränsen.
har tänkt gå ca två mil om dagen ungefär,,, är det för långt mellan tältplatserna?
Vad skall man tänka när man slår upp tältet annat än vindskyddat? Vad letar man efter skrevor etc? jag menar kalfjäll har inte så mycket skog.

Synpunkter tack!

Jag brukar undvika svackor och att ligga alltför lågt eller nära vatten. Kan bli ganska rått och fuktigt. Svackor då det kan bli lite sjö om det regnar mycket och länge. I Sarek förra sommaren var det 10-15 cm vatten rinnandes runt omkring våra båda tält men vi la oss där marken var som högst och kunde sova på. Två mil är max vad jag brukar gå om jag inte nöter på under lång tid. Tror Lars Monsen skrev att runt 3 km/h oledat är ett bra riktmärke. På led går det väldigt mycket fortare, kanske 7-8 km/h för mig med 22-25 kg. Med lätt packning är det förstås enklare att gå längre.

Jag kör med Hilleberg och har "sovit" i stormvindar. Efter det är jag inte så orolig för att man måste gå och leta bra skyddade tältplatser utan väljer med bra utsikt och ganska nära vatten (inget måste då jag har en 6 liters vattenblåsa).

Hej!

Slå läger nära en glatt porlande jokk, gärna med några små bassänger. Ta vatten längst upp, diska en bit ner, och sköt hygienen längst ner. Undvik att placera tältet i svackor eller gropar, som gärna blir till innanhav om det hällregnar. Håll dig en bra bit ifrån lederna, så slipper du publik vid toalettbesöken. På sommaren kan det bli väldigt varmt i tältet när solen ligger på, så om du kan räkna ut var det är skugga på morgontimmarna får du sova lite längre. Och jag försöker dessutom fixa fin utsikt inifrån tältet, så jag vänder tältet åt "rätt" håll. Men se upp så att du inte sover med huvudänden i nerförslut!

häpp / Filiokus

Förutom ovanstående tips om tältplatser skulle jag avråda dig från att planera för två mil per dag om du inte är både vältränad och van. Räkna alltid på den långsammaste i gruppen! Sikta istället på högst 10-12 km per dag (+/- några hit eller dit) och se den eventuella extra tiden i/runt tältet som ett tillfälle att umgås och ha trevligt. Kanske slå läger vid någon sjö och fiska ett par timmar istället för att tvingas göra kilometer för att hinna fram till bussen/tåget/flyget... Eller en toppbestigning om det finns för mycket energi kvar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg