Rebuffat = klassiker
och ett bra köp. Du kan dock som sagt ovan komplettera med "riktiga förare" som beskriver lederna lite mer i detalj. Är det lätta leder behövs det dock knappt. "Följ kammen till toppen" kan ju inte sägas på så många olika sätt...
F (facile) är lätt. Därmed inte sagt att det är lätt genomförbart. Kräver givetvis kondition etc, men inte rep om du inte ska över glaciärer.
PD (peu dificille, lite svår) får du räkna med att ta i även med händerna. Tänk stora klippblock.Det skulle dock funka med stora tummvantar och träskor om någon skulle vilja det. Rep rekommenderas, men man känner sällan behovet av riktiga säkringar.
AD (assez dificille) är så att du gärna är säkrad som när man klippklättrar. Visst, löpande säkringar funkar oftast. Graden beskriver även hur seriös och exponerad en led är, AD är inget att leka med och rekommenderas inte som första tur även om man är van vid liknande äventyr.
Vidare beskrivning finns i alla klätterböcker.
Jag skulle säga att all med god kondition som kan hantera rep, stegjärn och yxa klara PD. Men kom ihåg att även andra saker kan gå fel, väder, glaciärer, stenfall etc.
Syltraversen är väl PD skulle jag tro (rätta mig gärna om jag har fel, någon) med det sista kruxen upp på Storsylen, Hammaren, ca III. Bortsett från pinacklarna och Hammaren skulle turen vara F. Helags (kammen) är F och skulle så vara även om det var dubbelt så högt. Östväggen på helags AD eller F skulle jag tro efter att ha läst den gamla föraren och stått under väggen.
Lycka till
/föhl
[Ändrat av föhl 2003-08-27 kl 11:23]