Nybörjarproblem, ont vid åkning

Jag är nybörjare denna säsong och har tränat en del på åkning samt genomfört en välkommentur hos LLK på drygt 20 km i lite mer än grupp 5 tempo. Mitt problem är att åkningen inte är en njutning utan det gör ont i fötter och utsidan av låren. Mina tankar på välkommenturen med perfekt is var mest kring att klara den utan att ramla pga trötthet i musklerna. Jag är relativt aktiv i övrigt och konditionen är det inga problem med. Jag borde väl ha frågat ledarna om råd vid välkommenturen men det blev inte av och ingen av dem sa något heller när de såg mig åka. Jag har några frågor kring detta som kan vara till nytta både för mig och för andra nybörjare.

1. Är det normalt med ont i fötter och lår i början och hur lång tid tar det innan det går över?

2. Har jag dragit åt kängorna för mycket?

Jag har dragit åt ganska hårt upptill för annars känns det som att risken är för stor att man ska vicka till och ramla pga detta, speciellt efter en stunds åkning. Ska jag losssa på snörning och jobba mer med balansen i stället, fotens placering på skridskon osv?

3. Vilka åkstilsfel kan göra att man får ont i fötter (mest upptill vid vristerna) och utsidan av låren?

Jag har försökt att ta längre skär men det hjälper inte. Jag måste åka några skär och sedan stå still och vila en stund innan jag tar nya skär osv.

Jag har även lyckats arbeta bort pendlingarna med armarna nästan helt och kan nu åka hyfsat utan att pendla med armarna eller bara lite med ena armen.

Problemen uppstår både vid åkning med och utan ryggsäck.

Har även försökt åka mera upprätt men då är risken större för fall bakåt, speciellt med tung ryggsäck.

4. Är 55 cm för långt?

Av misstag köpte jag 55 cm långa skridskor. Det funkar bra att åka men jag måste kämpa lite extra för att inte få i spetsen i isen och ramla pga detta. Skulle det spela någon roll angående mina problem om jag hade 50 eller 45? (Har storlek 42).

Tacksam för ev. råd kring detta.