Nybörjarproblem, ont vid åkning

Jag är nybörjare denna säsong och har tränat en del på åkning samt genomfört en välkommentur hos LLK på drygt 20 km i lite mer än grupp 5 tempo. Mitt problem är att åkningen inte är en njutning utan det gör ont i fötter och utsidan av låren. Mina tankar på välkommenturen med perfekt is var mest kring att klara den utan att ramla pga trötthet i musklerna. Jag är relativt aktiv i övrigt och konditionen är det inga problem med. Jag borde väl ha frågat ledarna om råd vid välkommenturen men det blev inte av och ingen av dem sa något heller när de såg mig åka. Jag har några frågor kring detta som kan vara till nytta både för mig och för andra nybörjare.

1. Är det normalt med ont i fötter och lår i början och hur lång tid tar det innan det går över?

2. Har jag dragit åt kängorna för mycket?

Jag har dragit åt ganska hårt upptill för annars känns det som att risken är för stor att man ska vicka till och ramla pga detta, speciellt efter en stunds åkning. Ska jag losssa på snörning och jobba mer med balansen i stället, fotens placering på skridskon osv?

3. Vilka åkstilsfel kan göra att man får ont i fötter (mest upptill vid vristerna) och utsidan av låren?

Jag har försökt att ta längre skär men det hjälper inte. Jag måste åka några skär och sedan stå still och vila en stund innan jag tar nya skär osv.

Jag har även lyckats arbeta bort pendlingarna med armarna nästan helt och kan nu åka hyfsat utan att pendla med armarna eller bara lite med ena armen.

Problemen uppstår både vid åkning med och utan ryggsäck.

Har även försökt åka mera upprätt men då är risken större för fall bakåt, speciellt med tung ryggsäck.

4. Är 55 cm för långt?

Av misstag köpte jag 55 cm långa skridskor. Det funkar bra att åka men jag måste kämpa lite extra för att inte få i spetsen i isen och ramla pga detta. Skulle det spela någon roll angående mina problem om jag hade 50 eller 45? (Har storlek 42).

Tacksam för ev. råd kring detta.

Det är ju svårt att svara på alla frågorna utan att se hur skridskorna är inställda och så, men ett litet försök:
55 cm är ju rätt långt, men jag har själv samma längd och får inte ont (i benen). Men något jag funderar på är om du kanske ska prova att flytta fram bindningen - då drar du inte i spetsen så lätt och kanske inte upplever det som att du är på väg att ramla bakåt. Då borde du kunna ha en mer upprätt åkstil, det kommer ju också göra att tendenserna med tåspetsen i isen blir mindre pga ändrad åkstil.

Känner du att du fått rätt inställning i övrigt på skridskorna (tå och häl)? Det är ju ännu viktigare för att få en mer avslappnad åkning.

Det är ju normalt att man spänner sig i början - kör en kilometer och vila lite så brukar man kunna åka många fler kilometer efter det. Fast det verkar ju vara kortare bitar det handlade om tyvärr.

Knytning av pjäxorna är ju en avvägning - för löst så tappar du balans - för hårt så får du dålig cirkulation och ont. Jag brukar försöka dra åt ganska hårt (ej så att det gör ont och klämmer) över hela pjäxan.

Lycka till!
/Danne

Inställningar

Jag tycker att jag står skapligt på skridskorna i sidled och får ganska bra balans. Det är lite sämre på vänster men gissar att det är naturligt om man är högerfotad. Det vore intressant att flytta fram i längsled men det går ju inte om jag inte ska fila upp spåren. Jag har Almgrens snabb som enligt andra inlägg här verkar vara felkonstruerad, det finns helt enkelt inga som helst justeringsmöjligheter i längsled (utom att flytta mera bakåt). Jag får ont redan efter några skär och det verkar inte gå över efter en stunds körning heller.

lillekalle; sa:
1. Är det normalt med ont i fötter och lår i början och hur lång tid tar det innan det går över?

Nej.

2. Har jag dragit åt kängorna för mycket?

Mycket möjligt.

Jag har dragit åt ganska hårt upptill för annars känns det som att risken är för stor att man ska vicka till och ramla pga detta, speciellt efter en stunds åkning. Ska jag losssa på snörning och jobba mer med balansen i stället, fotens placering på skridskon osv?

3. Vilka åkstilsfel kan göra att man får ont i fötter (mest upptill vid vristerna) och utsidan av låren?

För hårt åtdragna skor eller felaktig storlek. Fel inbalansering av skenan i förhållande till foten.

Ändra på placeringen av foten på skenan så att ungefär lika mycket av glidytan sticker ut framför och bakom foten. Flytta på hälen fram och tillbaka i sidled för att hitta ett neutralläge där du kan glida 30 meter rakt fram på en skridsko.

Ge inte upp, detta är förmodligen ganska lätt åtgärdat. Åk gärna på en konstfrusen is där du kan få prova någon annans utrustning för att utröna om dina kängor inte passar dig.

Lycka till

Thure

Jag är själv någorlunda nybörjare, men kanske kan ge råd ur just det perspektivet.
P g a ovana och osäkerhet med balans har jag vid säsongspremiärer upplevt att man blir intensivt trött i framsidan av smalbenen. Jag känner igen detta från längdskidåkning men tror att detta beror på att man spänner sig så mycket för att man är osäker.

När det gäller att orka längre turer och särskilt i motvind så måste jag rekommendera dubbelpik. Den kanske inte snabbt gör att du får en fulländad klassisk teknik och åkstil. Men i motvind blir jag säkert dubbelt så uthållig; jag stakar och gör skär med benen och tack vara stavarna blir man inte trött så snabbt eftersom armar och ben hjälps åt. När man behöver lite kort återhämtning ställer jag mig och stakar och återhämtar mig hyfsat utan att man därför förlorar hela farten.

I det läget, och generellt, tror jag man åker mer upprätt vilket gör att man inte blir lika trött i korsryggen som vid mer klassisk åkning.

Det är olika stilar, men även om jag skulle eftersträva en klassisk stil utan stavar, tror jag att man når dit på ett lättsammare sätt med stavar. Det är ju roligt att orka åka lite längre sträckor.

När det gäller utsidan av låren brukar jag få lite träningsvärk i bakre yttre lårmuskeln nära knät efter första turen för säsongen. För mig går det över ett par dagar efter första turen.
Tror att det beror på att frånskjutet åt sidan är specifikt för skridsko, förekommer inte i löpning eller cykling.

-Palle

Ömma framsidor av skenben/vrister

Alltid i början av säsongen så får jag ont i skenben/framsidan av vaderna.
Det gör riktigt ont och kommer relativt fort efter 5-10 minuters åkning.
Det beror på att man spänner sig och att man lyfter lite på tårna vid åkningen. (Detta har andra berättat för mig..)

I år kändes det mycket bättre, när jag tänkte på detta. Men så åkte jag i helgen på skitis/snötäckt is mm. Då kom smärtan omgående. Så jag tror att det handlar mycket om att man spänner sig, ifall det känns som lite besvärliga förhållanden.

Håller med ovanstående: Testa att åka med stavar! Då behöver du inte vara så rädd att falla vilket hjälper dig att slappna av.

Pendla med armarna är inget stort fel, om du ska pendla så pendlingen vara i sidled, inte bakåt/framåt.

Att spetsen tar i beror troligen på att du skjuter ifrån på fel sätt. Frånskjutet ska ske med med tyngden mitt under foten, inte tån. Prova att överdirva: koncentrera dig på att trycka ifrån med hälen. (men ta det lungt med detta, överdrivet tå-lyft ger ont i framsidan av underbenet)

/Björn, som också har 55 cm skridskor
[Ändrat av Vandrare 2004-01-08 kl 22:48]

Det låter som om dina pjäxor inte passar dina fötter. Alternativt har du för tjocka strumpor och får därmed höga punktbelastningar. Jag får också lite ömnad just ovanför vristen, men det brukar försvinna efter några gångers åkning.
Ifall skridskospetsen fastnar i isen beror det på att din åkstil inte passar långfärdsskridskor med fast häl. Fråntrycket skall vara mitt under foten och avslutas med att skridskospetsen lyfts mer än hälen. Detta borde färdledarna kunna hjälpa dig med.
Anledningen till att man åker med böjda ben är att man får mycket bättre balans och tryck i skären. På samma sätt som man vid lössnöskidåkning pressar fram skidorna genom snön, pressar man fram skridskorna genom snö och dålig is. Detta går inte med raka ben.
Flaxande armar tar bara energi och gör att du tröttnar snabbare. Fixera armarna längs med kroppen och koncentrera dig på skären. Skridskoåkning med stavar hämmar skridskotekniken. Träna att åka så mycket som möjligt utan stavar. Stavar är alltid bra att ha med sig ifall man skulle få kramp i någon benmuskel och måste avlasta den.
Jag kör också med 55 cm långa skridskor, men kan egentligen bara klaga på att det är svårt att stegsvänga med så långa skridskor.

Innan naturis?

Kalle,
hur gick skridskoträningen innan du gick ut på naturis? Är dina kängor nya? Vad har du för erfarenhet av andra glidande aktiviteter t ex skidor (längd, utför), skridskor på hockeyrör? Hur reder du dig där?

/Benny
[Ändrat av bennys 2004-01-09 kl 15:31]

Det går bättre nu!

Tack för alla uppslag! Jag kan tillägga att jag har haft problem även med inlines, har fått mycket ont i vristerna och även i benhinnorna pga vibrationer vid ojämn asfalt. Men genom att köpa lite dyrare inlines som sitter skönare på foten och att ta det lite varsamt i början så går det bra.

Långfärdsskridskona då... Jag provade att skippa sockorna i kängorna och snöra åt dem lösare nedtill och det känns mycket bättre. Jag har även försökt åka lite mera upprätt för att minska den statiska belastningen på lår och rygg. Efter ett lyckat långpass på konstis så åkte jag på Göta kanal i fredags, samma sträcka som Göta Kanalrännet (c:a 4,4 mil). Jag hade egentligen inga problem bortsett från allmän trötthet i motvinden på hemvägen och då kunde jag inte låta bli att använda stavarna. Jag hade väl egentligen inte behövt men det kändes som att det gick lite fortare och bekvämare då. Hade inga större problem med skridskospetsarna heller, försökte skärpa mig med frånskjuten mitt under foten och det var bara enstaka återfall men inget fall...

Har knappast någon bra teknik men efter lite mera grundträning så ska det väl finnas stabilitet nog för att förbättra den. Men huvudsaken är ju att man orkar åka och kan njuta av omgivningarna.

Kul att det går bättre – fortsätt justera

Jag vill bara stryka under Thures och andras kommentarer att inställningen är väldigt viktig. Kanske låter det som antigen plattityd eller överkurs, men även små justeringar gör stor skillnad.

Jag har åkt några år och jag kan säga att först i år har jag fått till det ordentligt. Det är tydlig skillnad(!), mycket mer avslappnat och stadigare.

T.ex. har jag flyttat bakbindningen lite mer »utåt» i år och presto – en stadig känsla. Jättekul! (När jag säger små justeringar så handlar det i mitt fall om mindre än 1/8 tum hit eller dit.)

Ävenså min fru, som åker mer kraftfullt och med kortare skär än jag, tycker att vi hittat rätt för hennes stil.

Min rekommendation är – ta med en bra spärrnyckel med fast(!) hylsa, en bra stor skruvmejsel och en tumstock på turen nästa gång. Justera bindningen och provåk; med normal packning i både med- och motvind. Justera igen och prova – jag kan nästa utlova resultat.

Ha de/Lasse B

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
tango ont i ryggslutet efter åkning? Långfärdskridsko 16
Ont i vristerna! Långfärdskridsko 2
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0
ajn Säkerhetsutredning för händelserna vid Askö Långfärdskridsko 12
tomasengblom Stavkultur vid långfärdskridskoåkning Långfärdskridsko 2
A-K Lidköping vid Vänern Långfärdskridsko 3
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg