Nybörjarkurs i "general alpine skills"

Jag har en avlägsen bekant i Storbritannien som funderar på att vandra i Norge i januari och han undrar om det finns någon lämplig 7-10 dagars kurs (i Norge i januari) för relativa nybörjare inom "alpin vandring".

Då jag själv mestadels befinner mig kring eller nedanför topparna under både sommar och vinter har jag ingen erfarenhet av sånt, men jag föreställer mig att de flesta kurser hålls under det varma halvåret?

Alla tips emottages mycket tacksamt! Kanske skulle Isklättringsforumet passa bättre?

Januari har häruppe korta dagar, stark kyla och den lilla obehagligheten att innan vårhögtrycken kommit håller många ställen stängt av omvårdnadsskäl om personalen.
Grundläggande vandringskurser brukar hållas på barmark....Under den ljusa årstiden.
Att vandra i högfjällsterräng under midvintern verkar vara att göra det mycket besvärligt för sig. De som måste röra sig där då brukar skidor, skoter och helikopter, det förefaller klokare.
//J

Vad vill han lära sig?

Vad är han ute efter? Bo i tält och smälta snö, gå på skidor eller klättra i berg? Att lära sig allt samtidigt blir kanske lite mastigt, typ lära sig åka skidor samtidigt som man har en 30 kg ryggsäck eller att klättra i berg och bo i snöbivack innan man lärt sig hur man håller vantarna torra. 10 dagar i tält som nybörjare låter mastigt, bättre med något slags prova på upplägg, typ en dag skidor, en dag bivack, en dag glaciär osv, med stugboende där emellan.

Vinterkurser finns, har jag sett, men jag skulle tro att dom inte hålls i januari. Men, man vet aldrig, i Sverige ligger alla berg relativt långt norrut och Norrmännens smärttröskel för att ge sig ut när det är mörkt och kallt ligger avsevärt högre än den genomsnittlige Extremsvensken*. I Norge finns dessutom mer stugor på roliga ställen. Kolla med DNT ("Norska STF") Oslo, dom brukar ha kurser i allt möjligt, brekurs, osv. Om han nödvändigt ska ut i januari kanske Alperna är bättre? Hur mycket är han beredd att lägga ut? Har han råd att anlita en egen guide eller vill han åka på gruppresa?

*Extremsvensk. Norskt skämt syftande på Svenskar som har all den nya utrustningen men ändå bara gör nybörjargrejor.

Extremsvensk. Njae, efter min tur i Norge i somras så kan jag konstatera att jag aldrig sett så mycket högkvalitativa och splitter nya uteprylar på personer med fikapackning och som tog båten större delen av sträckan utmed Gjende... Så i min värld är just norrmännen inte de som befinner sig längst från glashuset när stenkastningen börjar

Det kanske är det där med fikapackning ;) ? Norrmännen har inte expeditionspryttlar och går hela vägen a'la G.Kropp om det inte behövs. Om man ser nån i Alperna med kevlarbyxor och stor ryggsäck som tältar trots att stuga finns i området, då är det en Svensk. Fullt vildmarksutrutstad i Jotunheimen, eller kevlarbyxor på sportklippan, det är också en Svensk. När en Norrman åker ut med full packning, så åker han inte till ett stugområde, men det gör vi Svenskar.

Nåja, tillbaka till ämnet:

Jag kanske var lite otydlig, det var just kevlarbyxor och annan cutting-edge-klädsel som de glada norrmännen med 25-litersryggsäcken och som klev av båten i Gjende med förkärlek iklädde sig... Så overkill på materialsidan är nog norrmännen lika bra på som vi, även om de är uppenbarligare är bekvämare både vad avser packningsvikt och boende...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg