Nybörjargrejjor?

Går i tankarna på att köpa telisgrejjor.
Jag har aldrig åkt men hade tänkt lära mig nu i vinter.

Några tips på utrustning samt om nån har beg som dom vill bli av med?

Jag täcker mig åkning på fjället å i pist

Börja med att hyra om du aldrig åkt är mitt tips.
Ska du absolut köpa så hitta ett par bra skidor, de flesta föredrar lite mjukare skidor när de åker telisar jmf med alpint.
Beroende på vad du väljer för skidor så ska du ha antingen de högsta eller näst högsta pjäxorna,
motsvarande Scarpa T1 och T2.
De olika tillverkarna har väldigt olika form på skon, så det är viktigt att prova vilket pjäxmärke som passar dina fötter. Själv kan jag bara åka med Garmont. Crispi känns som om dom ska klippa av tårna och Scarpa är alldeles för smala...
Vad gäller bindningar så är det smaksak. G3 Targa, Rottefella R8, Voile Hardwire har alla samma grundkonstruktion.

Har du...

...utförsstavar så kör med dem så länge. Dock har jag, ju mer jag kör ttelisar, kortat mina stavar mer och mer vilket gör att teleskopstavar är att föredra, tycker jag i alla fall!
Och absolut hyra en säsong innan köp, det kan ju också fungera som inspiration till vilka skidor som passar dig. Bor du i Stockholm är det mycket svårt att hitta hyrställen, Alpint på Kungsholmen är de enda som har och deras grejer är inte så bra.
På skidorterna (iaf Hemavan och i Åre) har de bra grejer och lite att välja på, men det är bra att höra av sig innan så att de kan reservera grejerna innan du kommer annars riskerar du att det redan är uthyrt eller att det som är bra befinner sig på något annat uthyrningsställe vilket gör att det kan ta en dag innan du får tag på allt.

Det var väl mina tips, i övrigt håller jag med Jonas P i allt han skriver.

//Susanne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg