Nybörjarfrågor

Hej,

Jag är en total nybörjare och ska köpa min första MTB, tänkte beställa via nätet så jag behöver lite hjälp med vilken typ av cykel som kan passa mig.

Är 173cm med långa ben, tänker mest att cykla på stigar/grusvägar (Hovdala, Hässleholm), pris mellan 5 000-10 000kr.

Vilken storlek bör jag ha, hardtail eller fullsuspension, dam eller herrcykel?

//Hanna

Hej,

Jag är en total nybörjare och ska köpa min första MTB, tänkte beställa via nätet så jag behöver lite hjälp med vilken typ av cykel som kan passa mig.

Är 173cm med långa ben, tänker mest att cykla på stigar/grusvägar (Hovdala, Hässleholm), pris mellan 5 000-10 000kr.

Vilken storlek bör jag ha, hardtail eller fullsuspension, dam eller herrcykel?

//Hanna

18" bör bli lagom för dig.
Med den budgeten är det klart HT som gäller, vilket du klarar dig långt med. Heldämpad är mest skönt om du kör stökiga stigar, dvs mycket sten och rötter.. För grusvägar behöver du ingen dämpning alls.
Tittar du på att beställa utomlands eller svensk nätbutik?

Tack för snabba svar!

Jag fick ett tips om en tysk sida som enligt tipsaren ska vara bra att handla från http://www.bike-discount.de/shop/k1/bikes.html .

Ytterligare en fråga 29ers, vad är grejen med stora hjul?

Bike-Discount är helt ok, har köpt flera cyklar därifrån.

Grejen med stora hjul är att de rullar lättare, och tar upp ojämnheter bättre. Om det är mest för långa cyklister går meningarna isär om beroende på vem man frågar, men kan ligga lite i det. Fördelen blir vad jag redan nämnt, nackdelen är att cykeln inte blir riktigt lika smidig.
En annan nackdel är som redan sagts din budget; Och 29'ers brukar ligga lite högre i pris. Jag skulle ta en 26:a om jag var dig och skulle ha mtb.

Jag har precis köpt en 29er hardtail Medium Scott Scale 29 Elite, 13' beggad. Supernöjd. Det du vill ha enligt mig som frågade samma sak på happymtb.org är:

- ganska säkert en 18" ram eller Medium om det blir Scott, jag är 178 cm själv
- hardtail (för liten budget för bra fulldämpad)
- gärna gaffel du kan justera med luft (kan bli problematiskt om du inte hamnar kring 10')
- PopLock eller annat namn (möjlighet att låsa gaffeln från styret när du står och cyklar)
- 29" hjul (jag testade både 26 och 29 och har läst massor - ytterst få som gått från 26" till 29" och vill tillbaka)
- jag saknar redan möjlighet att trycka ner sadelstolpen och sen peta upp den med spak på styret men får leva utan den möjligheten (bara dyrare grejer)

Mina två cent.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg