Nybörjarfrågor

Hej,

Jag är en total nybörjare och ska köpa min första MTB, tänkte beställa via nätet så jag behöver lite hjälp med vilken typ av cykel som kan passa mig.

Är 173cm med långa ben, tänker mest att cykla på stigar/grusvägar (Hovdala, Hässleholm), pris mellan 5 000-10 000kr.

Vilken storlek bör jag ha, hardtail eller fullsuspension, dam eller herrcykel?

//Hanna

Hej,

Jag är en total nybörjare och ska köpa min första MTB, tänkte beställa via nätet så jag behöver lite hjälp med vilken typ av cykel som kan passa mig.

Är 173cm med långa ben, tänker mest att cykla på stigar/grusvägar (Hovdala, Hässleholm), pris mellan 5 000-10 000kr.

Vilken storlek bör jag ha, hardtail eller fullsuspension, dam eller herrcykel?

//Hanna

18" bör bli lagom för dig.
Med den budgeten är det klart HT som gäller, vilket du klarar dig långt med. Heldämpad är mest skönt om du kör stökiga stigar, dvs mycket sten och rötter.. För grusvägar behöver du ingen dämpning alls.
Tittar du på att beställa utomlands eller svensk nätbutik?

Tack för snabba svar!

Jag fick ett tips om en tysk sida som enligt tipsaren ska vara bra att handla från http://www.bike-discount.de/shop/k1/bikes.html .

Ytterligare en fråga 29ers, vad är grejen med stora hjul?

Bike-Discount är helt ok, har köpt flera cyklar därifrån.

Grejen med stora hjul är att de rullar lättare, och tar upp ojämnheter bättre. Om det är mest för långa cyklister går meningarna isär om beroende på vem man frågar, men kan ligga lite i det. Fördelen blir vad jag redan nämnt, nackdelen är att cykeln inte blir riktigt lika smidig.
En annan nackdel är som redan sagts din budget; Och 29'ers brukar ligga lite högre i pris. Jag skulle ta en 26:a om jag var dig och skulle ha mtb.

Jag har precis köpt en 29er hardtail Medium Scott Scale 29 Elite, 13' beggad. Supernöjd. Det du vill ha enligt mig som frågade samma sak på happymtb.org är:

- ganska säkert en 18" ram eller Medium om det blir Scott, jag är 178 cm själv