Nybörjarfråga bindningar/kängsystem

Har i veckan provat långfärdsskridskor för första gången och blev tänd. Med alla utförsäljningar på G tänkte jag försöka hitta något. Min tanke var att köpa kängor som jag kanske någongång i framtiden kan komplettera med ett par turskidor också. Alltså ett par kängor av "klassisk" stil med läppar frampå tårna. Nu fick jag veta att det ej går då tjockleken på läpparna är olika för turbindningar och långfärdsskridskobindning. Stämmer detta?

Finns det något annat bindning/käng system som även funkar för turskidbindning?

Mvh
Peter P.

Salomon:s BC system

Använder detta på både mina skidskor och mina Rago sidor och det fungerer perfekt om än kanske lite tungt men inget man tänker specielt på!
Däremot är stabiliteten helt ok för både skridskor och tyffare turåkning eller om man drar pulka!

pal2; sa:
Alltså ett par kängor av "klassisk" stil med läppar frampå tårna. Nu fick jag veta att det ej går då tjockleken på läpparna är olika för turbindningar och långfärdsskridskobindning. Stämmer detta?

Tror inte det stämmer generellt. Det finns ju flera här som åker med snabber och rottefella nordic norm t. ex. på skridskorna. Sök på snabber specellt.
Jag har själv tänkt köpa någon snabberbindning ( eller nn)för att pröva på lös häl, så jag hoppas verkligen att det funkar till pjäxorna.

Själv åker jag inte så mycket med turskidor. Blir det längdåkning så blir det mest i preparerade spår. Och på fjället brukar jag hyra Randoneé.
Jag kan tillägga att till mina bindingar av en typ som liknar Bores funkar ju även slalompjäxor om man skulle få för sig att kombinera slalom och skridsko så går det även om det blir tyngre fötter./Mvh

Snabber är coooolt!

Tja, Snabber är nog en antikvitet numera, som man bara finner på loppisar o liknande. Men otvetydigt har mina Snabber tjänat mig troget nu i fem år, utan ett enda glapp eller en enda rensning från is. Jag har aldrig behövt använda reservskridsko (vänlig pik till Bo Gustavsson) och många mil har det blivit, på ALLA möjliga isar, från nyspolat på Östermalms IP:s rundbana till vrakis ute vid Fredlarna...Och - det är skönt att kunna sparka av sig skridskorna utan att böja ryggen, särskilt efter ett vikingaränn...
snabber2.jpg

[Ändrat av usilfver 2005-03-19 kl 23:22]

Tackar! :)

Nu har det blivit affär! Det blev ett paket med Garmont Geilo känga och Lundhags Quick skridskor. Jag ville ha en klassisk läderkänga och möjlighet till att använda dem till turskidor i framtiden. Vidare satt dessa kängor riktigt skönt. Att priset i slutändan blev 1050:- får väl vara OK.

Nu hoppas jag bara på att nästa vinter kommer snart så jag kan få ordning på skridskotekniken. Sen kanske vi ses på någon is!

Peter P.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg