nybörjare

Tja!
Har lite funderingar kring en vandring jag hade tänkt genomföra nu i början på Augusti.
Jag är ny som vandrare men har tänkt att åka upp till Kiruna och gå Kungsleden och undrar om sträckan Abisko-Nikkalukta är bra och kanske ta mig upp för Kebnekaise ? Hur många dagar behöver jag ?
Hur är det att tälta under sträckans gång? kan jag slå upp tältet var som ?
Är det lätt att hitta eller ska jag införskaffa en karta ?

Tack på förhand!
 
Jättebra sträcka! Vackert och bra som nybörjare. Mycket folk, speciellt vid Kebnekaise.

Jag var där ca 2013, då tog vi nog en vecka på oss, man kan ju ta det kortare om man går längre per dag, vi var framme tidigt vissa dagar och tog det lugnt men där hade man ju kunnat fortsätta.

Kolla etappbeskrivning på svenskaturistföreningen.se, där står det rätt bra om hur krävande olika etapper är, hur många timmar ca det kan ta osv har jag för mig.
En extra dag om du ska upp på Keb förstås.

Vi tältade vid fjällstugor/stationer, där finns ju alltid vatten osv, annars stod det tält lite här och där så funkar bra om man vill tälta lite mer ostört också. Men vid Abisko är det ju iaf nationalpark, där minns jag inte om det var restriktioner.

Alltid karta och kompass är min filosofi på vandring. :)

Leden är mkt bra markerad men kan alltid bli dimma eller något.
Om inte annat så kollade vi mkt när vi pausade, hur långt vi gått, vad det berget eller den dalen heter, trevligt tyckte vi ;)
 
tältning är inte tillåtet i nationalparken förutom intill abiskojaures stugplats STF ..,om man går några km uppför berget kieron slutning kommer man utanför samt får en fin utsikt dessutom .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
elinloov NYbörjare Vandringsleder 10
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4

Liknande trådar