Nybörjare

Tja,

ja har funderat på att köpa en kajak och är nybörjare på detta området, så ja tänkte om man kunde få lite tips & råd , har hittat en kajak beg och undrar om den är värd priset och om det är en bra nybörjar kajak? & vad man bör tänka på när man ska köpa en kajak?

annonsen:
( En mycket fin havskajak i glasfiber säljes. Everest V41 är form- och konstruktionsmässigt identisk med den mer kända Mari 41, men försedd med Everests (Stadium) logotyp. Mycket bra skick.

En mycket lättpaddlad kajak med bra egenskaper. En bra balans mellan fartprestanda och stabilitet. 2 vattentäta skott och 2 ovala packluckor+fikalucka gör det lätt att packa utrustning i kajaken. Kajaken har ett bra rodersystem med ställbara pedaler som passar alla kroppslängder.

Original kapell samt en Everest paddel i enklare utförande medföljer.

Längd: 510cm Bredd: 57cm) 6500:-

är mycket tacksam för svar

mvh Nicklas Nilsson

Omöjlig fråga

Din fråga är inte särskilt unik på forumet. En hel del nybörjare (och det är kul att flera vill uppleva kajakens frihet) undrar vad de skall köpa som förstakajak. Tyvärr är frågan omöjlig att svara på.

I princip alla kajaker kommer ta dig framåt. Frågan är hur du vill paddla. Det finns lite olika smakinriktningar bara på havspaddling. Sen kommer hela forssegmentet, men det hoppar vi här.

*Motion, snabbt ganska rakt över dagen. Motionskajak, lång rak, tvär stäv, plats till lite fika.
*Långfärd med packning, expedition. Rymlig roderkajak. Sjöduglig, sekundärstabil. Ganska rak stäv.
*Dagsturer fina dagar med strandhugg och bad. Det mesta. Bara du känner dig bekväm.
*Fiska. Fiskekajaker, Sit on top.
*"Teknisk" paddling med styrtag, vickningar, kringelikrokar i skärgården. Vågor. Skäddakajak med lite rocker (böjd köl) och skarpa slag (tydlig markerad kant på sidorna, en rest från ursprunget skin-on-frame). Utdragna stävar som ger manöver vid låg fart, kursstabilitet vid högre och lyft över vågor. Engelsk/grönländsk tradition.
*Rock-hopping och surf. Som ovan, men ännu mera utpräglad. Eller surfski.
*Back to the roots. Rolla. Egenbyggd grönlandskajak eller moderna glasfiberkajaker med tydlig grönländsk prägel. Mycket låg volym och trång sittbrunn. Man sitter i vattenytan.

Och så kompromisserna där emellan. Själv kör jag teknisk paddling, men vill även kunna få med mig en veckopackning med lite packningsdiciplin. Sen kommer frågan om paddel: Europa (vanlig), grönlandspaddel eller vinge.

Well, du behöver givetvis inte ta ställning till allt detta nu, men fundera lite på åt vilket håll du tänker ta din paddling i framtiden. Då kan du få bättre råd och blir säkert nöjdare med dina förstaval. Sen prova ett antal kajaker inom den inriktning som lockar mest. Finns en hel del prova-på-dagar som både klubbar och återförsäljare håller på våren.

Om Everest kajaker: De har avhandlats flera gånger tidigare. Sök uppe till höger.

Välkommen i paddelsvängen.

Hej Anders,

jag söker en kajak som ja kan ha till lite av varje men av de som du skrev på listan så är det nog:

*Långfärd med packning, expedition. Rymlig roderkajak. Sjöduglig, sekundärstabil. Ganska rak stäv.
&
Teknisk" paddling med styrtag, vickningar, kringelikrokar i skärgården. Vågor. Skäddakajak med lite rocker (böjd köl) och skarpa slag (tydlig markerad kant på sidorna, en rest från ursprunget skin-on-frame). Utdragna stävar som ger manöver vid låg fart, kursstabilitet vid högre och lyft över vågor. Engelsk/grönländsk tradition

Är de dessa sakerna ja ska kika efter när ja letar efter en kajak och vad exakt betyder de? sekundärstabil, stäv, vickningar, rocker (böjd köl) och skarpa slag (tydlig markerad kant på sidorna.??

Och skulle du kunna rekommendera några förslag på kajaker inte allt för dyra så man har nått att gå efter?? och är denna nått för mig rent teoretiskt? http://www.blocket.se/kalmar/Havskajak_i_glasfiber___Everest_V41_32544280.htm?ca=18&w=1

Mvh Nicklas

tjena!
den kan säkert funka om du provsitter i sjön före köp och då känner att du sitter riktigt bra och att den är stadig, typ så att du utan problem kan ta av/på en jacka eller tröja utan att trilla i sjön.
det är ju inte så mycket pengar att förlora heller om du köper en sån billig kajak. du kan väl knappast förlora mer än nån eller ett par tusenlappar på den om du inte trivs med den.
det är kul om man hittar nåt billigt som man trivs med, tycker jag : )
men provsitt den i vattnet FÖRE köp, så du inte märker sen att den är för vinglig.
den är ju ändå "bara" 57 cm bred. själv gillar jag 58-60 cm bredd. men jag har så dålig balans så att jag nästan trillar om jag står på ett ben : ) (inte i kajaken utan på land alltså)
som förstakajak är det väl ändå viktigast att du sitter bra i den och att du inte badar ofrivilligt. det är inte speciellt kul att komma ut i lite vågor och då bli livrädd för att man har en för vinglig kajak.
stadigt är kanon : )

Hej Anders,

jag söker en kajak som ja kan ha till lite av varje men av de som du skrev på listan så är det nog:

&
Teknisk" paddling med styrtag, vickningar, kringelikrokar i skärgården. Vågor. Skäddakajak med lite rocker (böjd köl) och skarpa slag (tydlig markerad kant på sidorna, en rest från ursprunget skin-on-frame). Utdragna stävar som ger manöver vid låg fart, kursstabilitet vid högre och lyft över vågor. Engelsk/grönländsk tradition

Är de dessa sakerna ja ska kika efter när ja letar efter en kajak och vad exakt betyder de? sekundärstabil, stäv, vickningar, rocker (böjd köl) och skarpa slag (tydlig markerad kant på sidorna.??

Och skulle du kunna rekommendera några förslag på kajaker inte allt för dyra så man har nått att gå efter?? och är denna nått för mig rent teoretiskt? http://www.blocket.se/kalmar/Havskajak_i_glasfiber___Everest_V41_32544280.htm?ca=18&w=1

Mvh Nicklas

Se bild för skillnad mellan utpräglad roderkajak och skäddakajak. Den du funderar på verkar vara en hygglig kompromiss. Bra pris. Då kan du uppgradera åt det håll du vill senare. Prova stabiliteten. Primärstabil, vickar inte så lätt. Sekundärstabil, välter inte när den vickar. Skall du hålla på med teknisk paddling i vågor måste den vara sekundärstabil.

Styrning med vickning: Om du lutar kajaken utåt åt vänster svänger du åt höger.

Finns en uppsjö av märken och modeller för olika plånböcker och syften. Besök en kajakmässa får du se. Svårt att rekommendera någon speciell.

Bilagor

• kajakmodell.jpg
    kajakmodell.jpg
    23.5 KB · Visningar: 943
Tack så mycket för alla svaren , nu vet ja på ett ungefär vad ja ska leta efter, tyvärr så blev den såld men ja letar vidare, ja ska nog bli medlem i kalmar kanot klubb, så kan man testa på lite olika modeller och få tips å råd.

yes it stands for Sweden & New zeaaland, i am 50 % viking % 50 % kiwi.

Mvh nicklas

Not half bad then ;-)

I have a Swiwi in the house as well, my daughter.

Good luck with the kayak hunt, call me if you need help anytime.

James

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3
loabanan Havskajak, fullständig nybörjare? Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg