NYBÖRJARE

jag är totalt oerfaren när det gäller uteliv, men nu har jag kommit upp i över 34 år och rör mig något mindre i arbetslivet.
Jag har vandrat lite men är annars oerfaren.
Överallt så står det om att man ska klä sig i 3 lager med basplagg underst osv.
Nu undrar jag om ska man vandra lite snabbare tempo på sommaren på vandringsled kan man ju inte klä sig i tre lager (svettigt).
finns det någon som kan ge en gröngöling lite nybörjar tips.
jag skulle gärna vilja ha lite klädtips för sommaraktiviteter typ vandring (snabbt tempo) rullskide träning, samt cyckling.

Nu är det ju bara att köpa in utrusningen tyvärr så finns det ju alldeles för mycket att välja mellan försöker läsa alla tips men har ju inte så mycket erfarenhet att ta till, man vill ju inte köpa en massa man inte behöver utan jag ska försöka hålla mig till en basutrustning som går att ha nästan året om.
Om det är någon som förstår vad jag är ute efter för hjälp så är jag glad om jag får något tips.

Nu är det dax att hoppa på motioncyckeln.
Tack för hjälpen
kim

rullskidor/cykel

Tjena, förstår hur du tänker..

Det beror mycket på vad det är för väder, om det är sommar o fint räcker det ofta med en tunn funktionströja... Men när det bli lite ruggigare, typ höst o så så anväder jag en "Gore Vision Jacket" i windstopper o varierar kläderna under den. Funkar jätte bra o man kan även ta av ärmar så det bli en väst..

Så mitt tips angående cykling/rullskidor, är att ha typ "superställ" och köpa nån tunn vindjacka. Det är vad jag tycker, fråga i nån friluftsbutik om du är osäker de borde kunna ge dig tips...!

Köp inte allt på en gång

Hej Kim,

Välkommen till prylköpandets underbara (och dyra) värld. Om jag förstått saken rätt börjar vi alltså från en helt tom garderob och siktar på svettdrivande verksamheter.
En helt komplett uppsättning kläder kostar multum även om du undviker de mest exclusiva märkesvarorna. Fyll därför garderoben steg för steg och vänta med vinterkläderna till nästa år. Det kommer att bli dyrt nog ändå!

Med tanke på att det är lite vinter kvar föreslår jag att du börjar med ett "superunderställ" i syntet. Kanske ett Helly Hansen LIFA (reas ibland på Statdium).
Komplettera med en windstopper-jacka.
På benen kan du ha ett par militärbyxor från överskottslagret (ca 150 kr) eller speciella friluftsbyxor (finns från lätta sommarbyxor modell zip off till rejäla "fjällbyxor".

Nu klarar du det mesta utom ihållande regn och rejäl kyla.
Ihållande regn klarar du med rejäla skalkläder eller ett regnställ. Kylan klarar du med ett extra lager fleece, stickad olle eller liknande.

Glöm inte bort skor, strumpor (ullfrote), mössa och vantar. Windstopper funkar bra för mej.

Läs recensionsbanken och prata med folk i friluftsbutiker t ex naturkompaniet.

Skicka mej ett mejl om du vill veta mer.

Go tur

Bengt

kim1; sa:
jag är totalt oerfaren när det gäller uteliv, men nu har jag kommit upp i över 34 år och rör mig något mindre i arbetslivet.
Jag har vandrat lite men är annars oerfaren.
Överallt så står det om att man ska klä sig i 3 lager med basplagg underst osv.
Nu undrar jag om ska man vandra lite snabbare tempo på sommaren på vandringsled kan man ju inte klä sig i tre lager (svettigt).
finns det någon som kan ge en gröngöling lite nybörjar tips.
jag skulle gärna vilja ha lite klädtips för sommaraktiviteter typ vandring (snabbt tempo) rullskide träning, samt cyckling.

Nu är det ju bara att köpa in utrusningen tyvärr så finns det ju alldeles för mycket att välja mellan försöker läsa alla tips men har ju inte så mycket erfarenhet att ta till, man vill ju inte köpa en massa man inte behöver utan jag ska försöka hålla mig till en basutrustning som går att ha nästan året om.
Om det är någon som förstår vad jag är ute efter för hjälp så är jag glad om jag får något tips.

Nu är det dax att hoppa på motioncyckeln.
Tack för hjälpen
kim
Under sommarens fjällvandringar i finväder använder jag kortkalsonger, t-shirt (ev.) och skjorta i polyester som torkar snabbt, tunna strumpor i polyester/ylleblandning och lumpens yllesockor. I kängorna snabbtorkande sulor. Utanpå M/59-byxor som andas bra och som jag gillar eftersom de är tåliga och har bra fickor. Hatten icke att förglömma. Om (läs när)det blir blåsigt och regnigt använder jag en tvålagers Gore-tex jacka och ett par trelagers Gore-tex XCR som andas ganska bra. Blir det extra ruggigt byter jag ut t-shirten mot en lätt poly/ylletröja med hög hals och dragkedja. Tillhörande långkalsonger är sköna att ha i lägret. Och som ombyte vid lägret; yllesockor, sulor, en lätt ylletröja och en fleecetröja med windbraker membran samt en yllemössa. Ev. ett ombyte med kortkalsonger, strumpor & sockor & t-shirt. Det är dock vanligare att man släpar med sig för mycket kläder än för lite. Tunna handskar brukar jag också ha med mig. Under senare år har jag allt oftare nöjt mig med ett par långbyxor, GT byxorna, för att spara vikt.

Det viktigaste är att du har kläder som skyddar mot vind och kall väta utifrån. Givet det så ska plaggen sedan andas så bra som möjligt. Plaggen under ytterkläderna ska hålla värmen även när de är fuktiga, vilket ullinblandningar gör på ett bra sätt. Uteslut direkt allt som har med bomull att göra närmast kroppen.

I Lars Monsens bok "Vildmarksboken", utgiven av ICA-förlaget, får du bra tips på kläder och utrustning. Hans klädval skiljer sig lite från mitt och mitt skiljer sig lite från andras. Men var och en blir salig på sin fason, eller som Monsen skriver: "ut på fältet och prova själv". God tur.

Ett tips vad gäller klädinköp är:
köp inget som du inte också kan ha till vardags.
Köp mångsidigt - köp tex inte en undertröja som inte är tillräckligt snygg som yttersta lager.
Jag har till och med haft min underställströja som enda plagg under kavaj...

Trelagerstanken är snarast en beskrivning av den "fullt påklädde" och funktionen i plaggen, och som sådan är den klok. Det är sällan man går klädd i tre lager hela tiden.
Ett underlager
Ett värmelager (om det behövs)
Ett skallager (om det behövs)

Tre lager på underkroppen har jag nog aldrig.
Oftast (utom på kalla vinterturer och när vädret är riktigt ruttet) klarar man sig med bara understället på överkroppen och ett icke vattentätt skallager på benen - det håller för det mesta från fjällvandring till långfärdsåkande.

Ett par kombibrallor (med avtagbara ben) passar de flesta och är mångsidiga för vardag, friluftsliv och resa. Ett bra köp.

En bra packlista (om jag får säga det själv) hittar du här:
http://www.nordesjo.com/uteplatsen

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg