Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på?

Fötterna! Se till att det du har på fötterna ger dig stöd och håller dig torr! Sedan om du har membran, membranfritt eller goretex eller läder spelar mindre roll, det viktigaste just nu är yttersulan och innersulan. Dyrare ryggsäckar innehåller oftast bättre bärsystem som underlättar för de som bär mer än 20 kilo i sin packning. Om du är smart så kanske du kan packa på mindre än tjugo kilo (sa du tre dagar? Borde gå på 8-10 kilo). 45-50 liter rygg säck borde räcka. Skall du ha en större bör den vara ställbar i utrymme (ganska vanligt). En "full" rygg säck sitter oftast bättre och underlättar än en som bara är halvfull. Plus att om du verkligen har en liten ryggsäck så tänker du förmodligen efter före.

Som jag ser på det så kan du gott köpa ett festivaltält för 149 kronor - så länge det inte regnar, blåser, är blött, eller skall sova i det... Då kan du klara dig utan tält :)

Edit: billig t-röd får väl ica maxi stå för? 39 kr litern.
Edit2: En ryggsäck är bra när du tågluffar också. Då kanske du har mer grejer än när du fjällvandrar, och uppskattar det extra bra bärsystemet.

man kan inte köpa kunskap genom att handla utrustning. andvänd den utrustning du har i när miljön och samla erfarenhet. så kommer du att upptäcka vad som fungerar.

Skånevandring under sommarhalvåret

Mitt tips är:

1. Skor
Varmt i Skåne undersommarhalvåret. Har gått med kängor men det blir klossigt och framförallt varmt. Bra gympadojor funkar bättre. Ta med ett par extrasulor och strumpor om de skulle bli rejält blöta.

2. Ryggsäck
Viktigt att ha en bra ryggsäck som du bär bra med. Beror också på hur mycket packning du har, mindre packning så behöver man troligen inte en lika bra säck.

3. underställ
Ett bra underställ är skönt. Själv föredrar jag merinoull, tycker det är överlägset alla andra material vid vandring. Dyra men så otroligt bra....funkar för motion mm

4. Tält
I Skåne är det lätt att få skydd under träd när man vandrar så tälten behöver inte vara så bra, ett billigt funkar troligen. Har själv använt en tarp någon gång - regnskydd, bra ventilation och lätt! Funkar bra på alla platser där det inte är mygg, dvs Söderåsen mm. Känner först att det blir viktigt med ett bra tält om man ska tälta på mer öppna och utsatta platser , t ex fjällen eller klippor vid havet.

5. Rea!
Läste att du är 1,95 och atletiskt byggd. Vad drar du för stlk då? XL, XXL? Just de storlekarna som allid är sist kvar på reorna...själv drar jag S/M så det finns nästan aldrig något bra för mig...

6. Använd det du har.
Löpartights, vindjackor i syntetmaterial mm funkar oftast bra. Men är det en kortare tur och bra väder så funkar säkert jeans också, iallafall i början. Dety är mest en komfortfråga om kläderna blir blöta, då är inte bomull så skönt.

7. Gaskök
Biligt gaskök tycker jag är bättre än trangia med tsprit. Mindre slabb, snabbara uppkok och lättare att reglera lågan. Det sista är viktigt om man lagar mat i fält. Vilket är ett bra tips - en finfin middag i det fria är toppen!

Lycka till på vandringarna!

Att köpa riktiga grejjer blir ofta billigast i längden, däremot dyrast i början. Kolla därför in begagnatmarknaden.. Där kan man göra många fynd och ofta få bättre äldre saker till samma pris som sämre fast nya...

mvh // Johannes

En kort sökning på blocket hittade jag följande tält i rätt ok prisklass:

http://ehandel.blocket.se/Briv_Saro_6_2442636.htm?q=t%E4lt&cg=222000

http://ehandel.blocket.se/Ferrino_Lightent_1_1144642.htm?q=t%E4lt&cg=222000

http://www.blocket.se/halland/Oregon_Trail_Tunnel_lll_talt_33400466.htm?ca=4&w=3

Skulle också titta på Kök, ryggsäck, liggunderlag på blocket eller motsvarande. Skor däremot skulle jag köpa nya. Och kanske ett par träningsskor är för mjuka men ett par typ hikingskor är perfekta för skånsk terräng.

Viktigast att satsa på från början är att komma ut och komma underfull med vad du vill förbättra i din utrustning. Så go vilja och en anteckningsbok av kinatyp samt en blyertspenna!
Märken och hekton är inte det viktigaste utan det är att komma ut.
Loppisar och St Erikshjälpen brukar ofta ha lätta begagnade prylar till nära gratispriser! Sök och du skall finna. Klart att du kan sitt< hemma vid datorn och spara till 15000 kr ätta utrustningen men tänk om det kommit något bättre på marknaden när du snålat färdigt? Bättre att provskjuta sin pil och se hur den flyger.
Sommartid kan inte speciellt mycket gå fel på låglandstur. Uppe bland bergen har jag själv upplevt 4 årstider på två dygn och tyvärr några riktigt olyckliga slut däremellan.
go tur

Instämmer med seobserver, viktigaste är att komma ut och därefter känner du vilka prylar som är viktiga för dig. För min del är skodon och ryggsäck viktiga. Dom ska helt enkelt sitta skönt under många timmar i sträck.

Blir lite avis på dig som får börja från scratch :)

Intressant att se att bara det sista tältet där är ett begagnat tält och de andra är rena annonser från befintliga företag. Blocket verkar ha tjänat ut sin roll till viss del.

Alternativt har blocket utökat sin affärside. Gissar att de kännt konkurrensen av tradera på privatmarknaden och därmed breddat sitt utbud till företagsmarknaden.

Anledningen att jag tog med exempel från deras ehandelslösning var bara att ett av tälten där nämnts tidigare.

Mitt råd kring tält är ett enkelt. Se till att det har tillräckligt stor absid för att rymma utrusningen under (i nödfall tillräckligt stort invändigt för att rymma allt i tältet). Inte kul att måsta ha grejer liggande utanför om det regnar och jävlas.

Det behöver inte vara dyrt alls. Dyrare utrustning handlar ibland om säkerhet, men oftast bara om bekvämlighet och ibland om mode...

Mitt tips är att beställa t.ex. tältet "Arctic Alpine Design Veloce" eller "WBT 2"
Gå in på Northstar.se och klicka på "Sova ute" -> "Tunneltält"
Prisvärda och lätta tält som du även kan ha på fjället.
Även tält från Bergans är populära "lågbudgettält".

Skodon är väl det viktigaste att lägga dina pengar på. Om du bor i Skåne så kan jag rekommendera butiken KitOut i Malmö (Friisgatan, kitout.se) som säljer begagnad friluftsutrustning, t.ex. Lundhagskängor, vandringsbyxor, skaljacka och värmeplagg - bra grejer för låga priser.

Jag har en tunn, lätt fliströja jag köpt för 50 kr på Willys, funkar utmärkt och är ett av de plagg jag använder mest :)
Dessutom vandrar jag ofta i poncho, även det ett billigt och pålitligt (om du köper ett av bättre kvalitet) plagg. Inte optimalt om det stormar, men det fungerar...

Ryggsäcken bör vara bra om du ska bära tungt. Men med Veloce-tältet och torrmat så behöver det inte bli särskilt tungt och då funkar även en billigare ryggsäck.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg