Nybörjare, hjälp! (Transylvanien)

Jag och sambon ska i slutet av augusti vandra 5-6 dagar i Transylvanien. Jag är nybörjare 100%, han har en del vana. Skulle vara supertacksam om någon hade och kunde ge svar på mina funderingar:

- tips på område/berg som passar nybörjare?
- är det dumt att ge sig upp på bergskammarna som nybörjare? bör vi hålla oss i dalarna?
- Vi (jag) vill hålla mig till väl utmärkta leder: var (parker/berg/område) finns dessa? får man tälta längs dem?
- finns det något område som passar nybörjare men som inte är allt för turisttätt? inbillar mig att det tar bort udden av upplevelsen men jag kanske har fel?
- cabanas/stugor/hyttor: hyr man det på plats eller i förväg?
- Rovdjur, jag har förstått att Rumänien har mycket björn och varg. Bör man vara orolig som tältare?
- Vattenkällor?

Ni får ursäkta om mina frågor är dumma, jag känner mig vilsen i vandrardjungeln, kan ingenting om Transylvanien och min sambo vill "behålla äventyret/mystiken" genom att inte kolla upp nåt alls. Enkelt att säga om man har lite erfarenhet :)

TACK på förhand!
 
Välkommen till Utsidan. Det lönar sig alltid att söka i detta utmärkta forum, så slipper man ofta t o m ställa nya frågor ;)
T ex så finns denna långa tråd, där du får både en bra helhetsbild och svar på de flesta av dina frågor (inte alls dumma).

Fråga på sedan, om något fortfarande verkar oklart, men om det är "dumt att ge sig upp på bergskammarna" för just dig, är som du förstår helt omöjligt att gissa för någon som inte känner dig. Tekniskt sett är det vanlig vandring, inte ens särskilt exponerat någonstans trots t ex de långa vyerna från huvudkammen på Fagaras, så jag kan inte tänka mig några problem, om du inte är onormalt ovig eller lider av ovanligt stark höjdskräck. Inte heller klimatet borde kännas tufft för oss nordbor; enda nyheten jämfört med en "svensk" fjällvandring är väl att man får vara lite uppmärksam på annalkande åskväder (läs mer om det på sidan 3 i tråden). Å andra sidan slipper man mygg, blöta myrar och videsnår ;)

PS: Det är bra att vara förberedd, men jag har viss sympati för din sambos negativa inställning till strävan efter 100% kontroll. Den här turen är troligen ett bra tillfälle att, relativt riskfritt, gå lite utanför sin personliga komfortzon.
Naturligtvis ska ni inte "hålla er i dalarna", då missar ni ju det finaste med turen utan att det behöver bli "säkrare" för den sakens skull. Chansen att råka på en björn eller varg är t ex betydligt större nedanför trädgränsen än "uppe på kammarna", vattnet är säkrare att dricka ovanför beteszonen, ev. skumma figurer (om de nu ö h t finns) orkar inte gå så högt upp för att sno era grejer, etc.
 
Senast ändrad:
Jag kanske ändå borde skriva lite om björnarna. Till skillnad från deras numera helt demoraliserade kusiner i Tatrabergen - som på nätterna helt oblygt rotar i fjällstugornas soptunnor och försöker öppna bakluckor på långtidsparkerade bilar vid nationalparkens gräns - verkade de rumänska nallarna fortfarande normalt folkskygga och gå undan från människans väg innan man ens anat deras närvaro. Jag såg massor med björnspillning, men lyckades på flera veckors ensamvandring inte få se en skymt av någon enda björn.

Förpacka er mat lufttätt och laga middagen en bit från tältet, så det inte blir inpyrt med goda dofter. Vill ni vara extra försiktiga, så häng upp er matbehållare i ett träd en bit bort, men jag gjorde det inte och fick ändå ingen nattlig "närkontakt".

Smyg inte alltför tyst i motvind, så björnen har en chans att gå undan och slipper bli överraskad, vilket i stort sett är enda faran.
Undvik att vandra före gryning och efter skymning, och om ni måste det någon gång, så väsnas lite extra mycket - prata med varandra, skramla med vandringsstavarna, sjung etc.
Råkar det, mot förmodan, ändå stå en björn framför r på stigen, så bara vänd helt lugnt och gå tillbaka åt andra hållet. Spring inte, då vaknar ibland deras "leksinne" eller jaktinstinkt.

Jag går ensam flera gånger om året i det extremt björntäta Tatra, men har ännu, på flera decennier, inte fått lyckan att få se en nalle på nära håll. Och då är, som sagt, Tatrabjörnarna betydligt mer oskygga än de rumänska.
 
Oj, vad dumt att jag missade den tråden! Vilken guldgruva, tack så jättemycket! Piatra Craiului, Faragas och Bucegi låter (och ser) fantastiska ut alla tre, det blir en svår tie emellan dessa! Vilket område är din personliga favorit?

Sen undrar jag vidare angående dessa stugor/cabanas. Är det något som bokas hemma i Sverige? finns det någon hemsida med mer info? Vi har ju planerat att tälta men jag som ovan vandrare skulle nog känna mig trygg i vetskap om att det även finns inomhus-alternativ längs med lederna.

Åskvädret lät riktigt otäckt men som jag förstod ditt tidigare inlägg i tråden är det hyfsat lugnt om man beger sig ner från berget? om man nu inte hinner det, som TS i fråga, kan det var livshotande? vi kommer vara ute 25 aug-2 sept. Är det "primetime" för dessa väder?

Ja, du/ni har rätt! jag vill ju inte punktera upplevelsen med mitt kontrollbehov. Kan du som van vandrare i Transylvanien (och i övrigt) ge mig en 3-5 saker som jag absolut bör tänka på innan (eller under)? så ska jag försöka "go with the flow" med resten. Alltså, vad är det absolut viktigaste att ta reda på/tänka på under vandringen? :)

Tusen tack för din hjälp, uppskattar det enormt! :)
 
Puh, det var ett utförligt och ändå betryggande svar i Björn-frågan! TACK! Kommer definitivt att följa dina råd till punkt och pricka i det här avseendet :D
 
(...) Sen undrar jag vidare angående dessa stugor/cabanas. Är det något som bokas hemma i Sverige? finns det någon hemsida med mer info? Vi har ju planerat att tälta men jag som ovan vandrare skulle nog känna mig trygg i vetskap om att det även finns inomhus-alternativ längs med lederna. (...)
Boka inget, det blir bara ett stressmoment och en ofrihet att känna att man måste hinna fram till en viss punkt en viss dag. Ingen blir utkörd från en fullbelagd fjällstuga, det "värsta" som kan hända är att man får sova på golvet på det liggunderlag, och i den sovsäck, som man ändå har med sig.
Åskvädret lät riktigt otäckt men som jag förstod ditt tidigare inlägg i tråden är det hyfsat lugnt om man beger sig ner från berget? om man nu inte hinner det, som TS i fråga, kan det var livshotande? vi kommer vara ute 25 aug-2 sept. Är det "primetime" för dessa väder?
Nej, värsta tiden är juni/juli. Rätt ovanligt så långt fram på sensommaren som månadsskiftet augusti/september.
Drar det ändå, mot förmodan, ihop sig till ett åskoväder någon eftermiddag, brukar man märka det i rimlig tid på de mäktiga cumulonimbus-moln, som tornar upp sig till en front.
Ja, du/ni har rätt! jag vill ju inte punktera upplevelsen med mitt kontrollbehov. Kan du som van vandrare i Transylvanien (och i övrigt) ge mig en 3-5 saker som jag absolut bör tänka på innan (eller under)? så ska jag försöka "go with the flow" med resten. Alltså, vad är det absolut viktigaste att ta reda på/tänka på under vandringen? :)
De sakerna är nog redan nämnda, både i denna tråd och den ursprungliga Transsylvanien-tråden :)
OK, ett par till, den första helt överordnad IMHO:
  • Bär så lätt som möjligt. Det blir stor skillnad på upplevelsen med varje halvkilo du kan reducera din packvikt med, och skillnaden ökar, ju fler höjdmetrar upp och ner ni vandrar varje dag (och det brukar bli mer av den varan i Karpaterna, än på fjället). Låt dig gärna inspireras av folks packlistor i denna tråd.
  • Använd skor/kängor du vet att du trivs med. Hellre inte helt "optimala" men som du vet hur de beter sig, än fina, dyra och nyköpta. Har du inga, försök skaffa redan nu och gå mycket i dem tills ni åker, med de strumpor du tänkt använda (de flesta inkl. mig, dock långtifrån alla, tycker det funkar bäst med ett par tunna liners + ett par tjockare ytterstrumpor; för min egen del funkar bara ull och instickad tåsöm, samt innersula i ullfilt).
    Ta med en halv rulle vit oelastisk idrottstejp och tejpa förebyggande på de ställen du vet med dig att skorna har en tendens att skava på sikt. Ett par extra innersulor, gärna lite olika formade, kan vara vilsamt att kunna växla om med, och trevligt att byta till om det första paret blivit blött (inifrån eller utifrån ;)).
    Vi är alla olika med olika starka fötter och det finns många "sko-skolor" från "mycket stöd" till lättaste sortens barfotaskor; så utgå inte automatiskt ifrån att du måste ha tunga "alpina" kängor. Deras stela sulor är gjorda för att klara stegjärn och/eller ge stöd för tung packning - ett "stöd" som långtifrån alla ens tycker är till fördel. Vikt på fötterna känns mer än den man bär på ryggen.
  • Ta med solstift ;)
 
Senast ändrad:
  • Bär så lätt som möjligt. Det blir stor skillnad på upplevelsen med varje halvkilo du kan reducera din packvikt med, och skillnaden ökar, ju fler höjdmetrar upp och ner ni vandrar varje dag. [...]

Jag kan inte annat än att hålla med!

  • [...] de flesta inkl. mig, dock långtifrån alla, tycker det funkar bäst med ett par tunna liners + ett par tjockare ytterstrumpor [...]

Är det mig (som envisas med endast ett par strumpor) du tänker på där Joanna? ;-)
 
Ot:)

Är det mig (som envisas med endast ett par strumpor) du tänker på där Joanna? ;-)
Tro det eller ej, men jag håller inte reda på vem som tycker var i strumpfrågan på detta forum ;)
Vem som gör vad är ju inte heller relevant för TS; däremot att folk faktiskt gör på olika sätt.
 
Jag har aldrig varit i Transylvanien så jag har inga såna svar. Men jag vill önska trevlig resa o säga att du inte ska oroa dig för mycket. Nu vet från Joanna vad som kan va farligt, nu är det bara att njuta av tanken att få upptäcka vad som är härligt! Alla de grejerna behöver man ju inte ta reda på i förväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Lugna_Lodjuret Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta? Fjällvandring 13
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18

Liknande trådar