Nybörjare, hjälp! (Transylvanien)

Jag och sambon ska i slutet av augusti vandra 5-6 dagar i Transylvanien. Jag är nybörjare 100%, han har en del vana. Skulle vara supertacksam om någon hade och kunde ge svar på mina funderingar:

- tips på område/berg som passar nybörjare?
- är det dumt att ge sig upp på bergskammarna som nybörjare? bör vi hålla oss i dalarna?
- Vi (jag) vill hålla mig till väl utmärkta leder: var (parker/berg/område) finns dessa? får man tälta längs dem?
- finns det något område som passar nybörjare men som inte är allt för turisttätt? inbillar mig att det tar bort udden av upplevelsen men jag kanske har fel?
- cabanas/stugor/hyttor: hyr man det på plats eller i förväg?
- Rovdjur, jag har förstått att Rumänien har mycket björn och varg. Bör man vara orolig som tältare?
- Vattenkällor?

Ni får ursäkta om mina frågor är dumma, jag känner mig vilsen i vandrardjungeln, kan ingenting om Transylvanien och min sambo vill "behålla äventyret/mystiken" genom att inte kolla upp nåt alls. Enkelt att säga om man har lite erfarenhet :)

TACK på förhand!
 
Välkommen till Utsidan. Det lönar sig alltid att söka i detta utmärkta forum, så slipper man ofta t o m ställa nya frågor ;)
T ex så finns denna långa tråd, där du får både en bra helhetsbild och svar på de flesta av dina frågor (inte alls dumma).