Nybörjare! Frågor!

HEJ!
Jag har idag gjort min 2:a cykling i skogen med min MTB för första gången i mitt liv. Och det är så J***A kul!!! (ursäkta språket)
Jag känner att detta är något jag verkligen vill hålla på med!

Som nybörjare har jag några frågor jag gärna vill ha svar på.

1. Är det tillåtet att åka på redan upptrampad stig på någon annans mark?

2. Skydd, hjälm är självklart. Men hur är det med annan skyddsutrustning för en nybörjare?

3. Service på cykel, Kedja, "kugghjul", bromsar, broms-skivor, växlar.
3.1 När ska man byta kedja?
3.2 När jag cyklar i terräng så hoppar kedjan till kraftigt och det låter som växelsystemet
går sönder. Är det normalt eller ska den vara mer spänd?
3.3 Växlar, finns det något tips på hur man fin justerar dessa? Har hänt att kedjan ligger emot
"flyttplåten" på vissa växlar.
3.4 Hur ofta ska man smörja kedjan och div rörliga delar?

4. Utrustning
4.1 Skor, mina springskor vill jag ha när jag springer, så jag tänkte skaffa mig ett par nya skor.
Detta har jag sett: http://www.lindbergscykel.se/scott-trail-p-2752-c-236.aspx
4.2 Väska, vad ska den innehålla? En liten väska på cykeln tänkte jag på!
4.3 Handskar, Ska man investera i riktiga handskar för 3-400 kr eller räcker det med Ejendals
handskar från jobbet?

- Övriga tillägg mottages mer än gärna!

Tack på förhand för den som vill lägga ner någon minut på att besvara mina frågor!
Ha det bra!

HEJ!
Jag har idag gjort min 2:a cykling i skogen med min MTB för första gången i mitt liv. Och det är så J***A kul!!! (ursäkta språket)
Jag känner att detta är något jag verkligen vill hålla på med!

Som nybörjare har jag några frågor jag gärna vill ha svar på.

1. Är det tillåtet att åka på redan upptrampad stig på någon annans mark?

2. Skydd, hjälm är självklart. Men hur är det med annan skyddsutrustning för en nybörjare?

1.Allemansrätten och allmänt vett gäller..
2.Handskar och knäskydd. Själv kör jag alltid med handskar och i stort sett alltid med knä eller benskydd.

3. Service på cykel, Kedja, "kugghjul", bromsar, broms-skivor, växlar.
3.1 När ska man byta kedja?
3.2 När jag cyklar i terräng så hoppar kedjan till kraftigt och det låter som växelsystemet
går sönder. Är det normalt eller ska den vara mer spänd?
3.3 Växlar, finns det något tips på hur man fin justerar dessa? Har hänt att kedjan ligger emot
"flyttplåten" på vissa växlar.
3.4 Hur ofta ska man smörja kedjan och div rörliga delar?

1.När drivlinan är sliten. Själv byter jag när det kuggar över så mkt att jag inte står ut längre :)
2.Kedjan slår, det är sv årt att undvika. Men med ett skydd på skedjestaget blir det i alla fall tystare, linda en slang runt staget eller köp ett dyrt färdigt skydd i butiken. Själv tycker jag slangen funkar bättre.
3.Finjusteringen gör man uppe vid reglaget, du vrider på "skruven" där vajern går in i reglaget.
4.Kedjan smörjer jag efter tvätt, blöt tur eller när den börjar gnissla. Då kan även växlar å sånt få en droppe olja.

4. Utrustning
4.1 Skor, mina springskor vill jag ha när jag springer, så jag tänkte skaffa mig ett par nya skor.
Detta har jag sett: http://www.lindbergscykel.se/scott-trail-p-2752-c-236.aspx
4.2 Väska, vad ska den innehålla? En liten väska på cykeln tänkte jag på!
4.3 Handskar, Ska man investera i riktiga handskar för 3-400 kr eller räcker det med Ejendals
handskar från jobbet?

1.Kör du SPD eller andra clipless-pedaler kan de väl funka. Kör du plattisar funkar ett par skateskor med stabil sula fin-fint.
2.Jag kör ALLTID med ryggsäck som ALLTID innehåller: Dricka, 1a hjälpen, pump, slang, däckavtagare, multiverktyg, insexnycklar, lite tejp, kedjelås och växelöra
OFTAST innehåller den också förstärkningsplagg och någon form av energi, om det är en snicker eller riktig matsäck beror på turen
3.Montagehandskar är faktiskt riktigt sköna att köra i men tål väta dåligt så de håller inte så länge och blir snabbt äckliga. Har man fri tillgång till dom så varför inte.
På vintern kör jag med Ejendals neoprenhandskar.

- Övriga tillägg mottages mer än gärna!

Tack på förhand för den som vill lägga ner någon minut på att besvara mina frågor!
Ha det bra!

Att ta hänsyn till andra människor och djur är extra viktigt på cykel. Somliga blir våldsamt provocerade av att möta cyklister i naturen. Jag brukar se till att sakta ner till gångfart och heja glatt vilket oftast funkar.
Djur kan bli rädda, framför allt hästar. Möter du ryttare så stanna och låt hästen passera. Det är bra att prata med ryttaren också, då förstår hästen att du är människa...

Tack så jätte mycket!
Använder ryggsäcken då den även kanske ger skydd vid fall. Och knäskydden ramlade in på posten förra veckan, nu väntar jag på min hjälm!

Ännu en fråga,

Jag köra på en uppmärkt cykelled i skogen, "vanliga" stigar från 0.4 - 1m breda, terräng med rötter och sten, därefter en större bit skogsväg, 7km.
Faller denna typ av MTB cykling in i kategorin "XC" (cross country)?

Att beskåda på bla youtube så ser man INGEN MTB cyklist som använder knäskydd eller dylikt.
Jag använder knäskydd ändå, jag e nybörjare och vill ha fungerande knän när det värsta händer!

Benskydd är toppen..om det inte är för varmt...vi som inte har det har lärt oss efter ett tag att man ska ha det :) Gula och blå smalben...

Vad som är XC-cykling är en smaksak..men oftast är det väl stigar, grusvägar, fjällstigar men också lite nedför "light downhill".

Ett tips...ta dig till fjällen och cykla...helt underbart med stigar där man är helt ensam och ser flera mil...en grym rutt är Storulvån-Gåsåns vindskydd och tillbaka. ven Storulvån-Ulvåtjärn...2 km kass cykling men sen vackert och superbra cykling.

Tack så jätte mycket!
Använder ryggsäcken då den även kanske ger skydd vid fall. Och knäskydden ramlade in på posten förra veckan, nu väntar jag på min hjälm!

Ännu en fråga,

Jag köra på en uppmärkt cykelled i skogen, "vanliga" stigar från 0.4 - 1m breda, terräng med rötter och sten, därefter en större bit skogsväg, 7km.
Faller denna typ av MTB cykling in i kategorin "XC" (cross country)?

Att beskåda på bla youtube så ser man INGEN MTB cyklist som använder knäskydd eller dylikt.
Jag använder knäskydd ändå, jag e nybörjare och vill ha fungerande knän när det värsta händer!

Hur man definierar de olika varianterna av MTB är väldigt subjektivt och dessutom lokalt.

Men i Sverigen verkar vi vara ganska överrens om att "XC" mer syftar till "ha bråttom i lycra"på inte så tekniska stigar/grusväg. Mera baggy kläder och mer stök så kallar folk det gärna för AM även om det inte är ett berg inom synhåll... ;-)
Men visst, jag skulle kalla det du beskriver för XC.

Själv tycker jag om att kalla min cykling för okynnescykling, ibland i fjällen och ibland i skogen...

Vad gäller knäskydden måste vi kolla på väldigt olika filmer, de jag kollar på har nästan alla knäskydd på sig...
Man kan nog säga så här; om cyklisten vill kommunicera "race-XC" och "konditionsidrott" så är det knäskydd av som gäller.
Vill han kommunicera "freeride" "downhill" och "extremsport" så är det knäskydd på.
Personligen faller jag enligt de fördommarna i den andra kategorin, lite obehag är jag villig att ta för att slippa stygn i bästa fall och fraktur på patella i värsta. Smalbenen får dock oftast vara oskyddade i sina möten med pedalerna...

Edit: Längtar upp till Jämtland och fjällcyklingen ovan, men jag ska utnyttja de stigar i världsklass som finns här i Sthlm den månaden jag är kvar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg