Nybörjardjur

Hade tänkt att gå ut och smyga på lite ovanligare djur. Vad skall man börja med/finns i västmanland?
//Nyman

Grisar!

Grisar lär ju finnas i Västmanland, de är inte så lätta att komma nära. Generellt sett skall man INTE smyga efter några djur. Det lönar sig oftast bäst att sitta stilla på lämplig plats. D v s man låter djuren komm till sig.

Bjärv

Få har lyckas smyga sig på en bjärv, vilket lär vara en av skogens skyggaste djur :) Försök med olika avledningsmanövrar och ha kameran redo!

har han gått och lagt sig så har han gått och lagt sig...

Säger jag bjärv så menar jag bjärv. Självklart syftar jag på blandningen mellan bäver och järv. MYCKET sällsynt och mycket skygg... :)

- Passa dig, annars kommer BJÄRVEN och tar dig!

Eller så var det så att hela saken var ett försök att hålla en lättsam ton för en gång skull. Vad vet jag, författaren innan mig kanske var seriös med grissafarin? :)

God smygning!

Gris=Vildsvin?

Jag antar att det är vildsvin som åsyftas! Roliga djur att smyga på är att spåra ett räv eller grävling gryt, naturligtvis helst när dom har ungar sedan är det bara att invänta djuren..... Detta är också väldigt lärorikt för blivande jägare eftersom det gäller att sätta sig rätt i vind och vara knäpptyst. Vildsvins smyg kan bli lite väl mycket "extremsport" om dom har ungar!

Re: har han gått och lagt sig så har han gått och lagt sig...

Buda; sa:
Säger jag bjärv så menar jag bjärv. Självklart syftar jag på blandningen mellan bäver och järv. MYCKET sällsynt och mycket skygg... :)

Nej, nej, nej! BJÖRN och järv ska det vara! Den är nästan lika sällsynt som sydslutningsbjörnar och elefantmygg!!! :)

Se vad du hittar i spårsnö

Sedan vet du ju vad du har chansen att komma nära!

Men visst kan man ha skoj med vanliga älgar och rådjur också. Se hur nära du kan komma utan att skrämma iväg dem. I dagsljus kan du testa knepet att krypa på alla fyra. Känner de inte doften känner de igen människor på att de går på två ben och oftast har ljusa ansikten och händer.

Bjärven=bjärnen + järven
bestiant odjur som går upp på två ben. Har hört att det är som farligast när månen är full.
den ska man inte smyga på.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg