Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nybörjarcykel
- Trådstartare tompa_m
- Start datum
Kommer knappast att åka i krävande terräng.
Kolla isf. på något helstelt, hellre en hybrid i stil med http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=46
Helstela "hybrider", hur är dessa?
Jag ser det som ett högst troligt scenario att köra på större stigar, men ändå inte enbart anlagda sträckor. Det är dock inget som jag kommer göra jätteofta. Exakt vad är det som är så dåligt på dessa "billiga" cyklar, jämför man med märkescyklar saknas det ju minst 15 papp i pris...
Jag ser det som ett högst troligt scenario att köra på större stigar, men ändå inte enbart anlagda sträckor. Det är dock inget som jag kommer göra jätteofta. Exakt vad är det som är så dåligt på dessa "billiga" cyklar, jämför man med märkescyklar saknas det ju minst 15 papp i pris...
Känn skillnaden
Skillnaden är stor på många områden bl.a.:
Listan kan ju givetvis göras bra mycket längre, men jag tror att jag har fått med de viktigaste bitarna.
Många gånger så får du en betydligt bättre cykel genom att köpa en 2-5 år gammal kvalitetscykel än en ny budgetcykel. Prisfallet på kvalitetscyklar är ju närmast brutal jämfört med bilar , varför priset på den begagnade kvalitetscykeln inte behöver överstiga budgetcykelns pris i cykelaffären Kolla gärna på blocket och liknade ställen.
/Niklas
Exakt vad är det som är så dåligt på dessa "billiga" cyklar, jämför man med märkescyklar saknas det ju minst 15 papp i pris...
Skillnaden är stor på många områden bl.a.:
- Vikten. En billig cykel är betydligt tyngre än än motsvarande dyr modell. Det märker du enklast i cykelaffären genom att samtidigt lyfta den billiga och den dyra cykeln i var sin näve. Det är klart roligare att cykla på en lätt cykel än en tung cykel - inte minst i terrängen när det går uppför!
- En dyr och lätt cykelram är minst lika stark och hållbar som en tung och billig cykelram, varför man (vanligtvis) inte behöver oroa sig mer för rambrott och dylikt på de dyrare cyklarna än på de billigare cyklarna.
- De dyrare cyklarna har vanligtvis reducerade ramrör som absorberar små vibrationer bättre än oreducerade dito. Skillnaden är påtaglig under längre cykelturer.
- De dyrare cyklarna har ofta dubbelbottnade fälgar och reducerade ekrar, som tillsammans ger ett potentiellt starkare och framförallt hållbarare hjul, som inte behöver riktas lika ofta som enklare hjul med enkelbottnade fälgar och oreducerade ekrar. Notera dock att hjulens styrka och hållbarhet är starkt beroende på ekerspänningen http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html.
- De dyrare cyklarna är ofta utrustade med vikbara däck, som är betydligt lättare än motsvarande traditionella kanttrådsdäck. Dessutom så är det relativt enkelt att byta slang utan däckverktyg med ett vikbart däck, något som är omöjligt med traditionella kanttrådsdäck. De enklaste däcken (under 100-120 kr st) ger (åtminstone enligt mig) dessutom ett otillräckligt punkaskydd.
- De dyrare cyklarna har genomgående snabbkopplingar på hjulen och ofta även till sadelstolpen. På många billiga cyklar sitter vanliga hjulmuttrar som fodrar fasta nycklar (oftast 15 mm) för att lossa och skruva fast hjulen och sadelstolpen.
- På de dyrare cyklarna klaras många fältreparationer och justeringar med ett lätt multiverktyg för 200-300 kr. Motsvarande fältreparationer och justeringar på billiga cyklar kräver oftast betydligt större, dyrare (och tyngre) fältverktyg.
- De dyrare cyklarna har klart bättre vajrar och höljen, som inte behöver bytas lika ofta som på billiga cyklar. Prisskillnaden mellan rostfria och icke rostfria vajrar är liten, men funktionsskillnaden är dock väldigt stor. Rostfria och väljusterade växelvajrar är (enligt mig) betydligt viktigare för funktionen på en cykel än dyra växlar. Hellre Deore med väljusterade rostfria vajrar än XTR med skräpvajrar! Fast jag avråder dock från Altus...
- Lagren på de dyrare cyklarna har vanligtvis betydligt bättre tätningar än lagren på de enklare cyklarna, vilket resulterar i minskat underhållsbehov. Sköts dock bara servicen noggrant av cyklisten, så håller dock många billiga lager länge.
Listan kan ju givetvis göras bra mycket längre, men jag tror att jag har fått med de viktigaste bitarna.
Många gånger så får du en betydligt bättre cykel genom att köpa en 2-5 år gammal kvalitetscykel än en ny budgetcykel. Prisfallet på kvalitetscyklar är ju närmast brutal jämfört med bilar , varför priset på den begagnade kvalitetscykeln inte behöver överstiga budgetcykelns pris i cykelaffären Kolla gärna på blocket och liknade ställen.
/Niklas
Senast ändrad:
Niklas skrev mkt bra om varför en billig cykel inte enbart är billig utan oxå oftast dålig.
Det allra mesta håller jag med om.
Men några saker verkar han helt ha fått om bakfoten
En ram av reducerade rör blir ffa några gram lättare, men får samtidigt (nästan) lika lång livslängd pga att rören har samma godstjocklek i de känsliga ändarna.
Komforten påverkas öht inte.
Ramens inflyande på komforten hos cykel överdrivs ofta, faktum är att tester med maskerade ramar visar att vare sig rammaterial eller ramstyvhet spelar så stor roll för komforten som tex sadelstolpen.
Men det finns stora skillnader mellan däck och däck. Därför måste man jämföra däcka av samma märke och modell (och tillverkningsår).
/Håkan
Helt felDe dyrare cyklarna har vanligtvis reducerade ramrör som absorberar små vibrationer bättre än oreducerade dito. Skillnaden är påtaglig under längre cykelturer.
En ram av reducerade rör blir ffa några gram lättare, men får samtidigt (nästan) lika lång livslängd pga att rören har samma godstjocklek i de känsliga ändarna.
Komforten påverkas öht inte.
Ramens inflyande på komforten hos cykel överdrivs ofta, faktum är att tester med maskerade ramar visar att vare sig rammaterial eller ramstyvhet spelar så stor roll för komforten som tex sadelstolpen.
Tvärtom faktiskt, vikbara däck är oftast svårare att montera.De dyrare cyklarna är ofta utrustade med vikbara däck, som är betydligt lättare än motsvarande traditionella kanttrådsdäck. Dessutom så är det relativt enkelt att byta slang utan däckverktyg med ett vikbart däck, något som är omöjligt med traditionella kanttrådsdäck.
Men det finns stora skillnader mellan däck och däck. Därför måste man jämföra däcka av samma märke och modell (och tillverkningsår).
/Håkan
Vikbara däck
Det där att vikbara däck skulle vara svårare att montera än traditionella är nog mest en vanesak, anser jag. Är man van så tycker jag nog att vikbara däck är enklare att montera.
Framför allt så är de vikbara däcken betydligt enklare att demontera från hjulet, då det (oftast) kan ske utan däckverktyg. Något som år helt omöjligt med kanttrådsdäck (åtminstone för mig).
/Niklas
Niklas skrev mkt bra om varför en billig cykel inte enbart är billig utan oxå oftast dålig.
Tvärtom faktiskt, vikbara däck är oftast svårare att montera.
/Håkan
Det där att vikbara däck skulle vara svårare att montera än traditionella är nog mest en vanesak, anser jag. Är man van så tycker jag nog att vikbara däck är enklare att montera.
Framför allt så är de vikbara däcken betydligt enklare att demontera från hjulet, då det (oftast) kan ske utan däckverktyg. Något som år helt omöjligt med kanttrådsdäck (åtminstone för mig).
/Niklas
Vilken quasidiskussion. Jag är van med båda däckstyperna och det varierar väldigt mellan olika däck och fälgar vad som är lätt eller svårt.
Rent generellt skulle jag säga att vikbara däck är marginellt svårare att jobba med när de ska på och de med stel kanttråd är svårare när däcken ska av.
Rent generellt skulle jag säga att vikbara däck är marginellt svårare att jobba med när de ska på och de med stel kanttråd är svårare när däcken ska av.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg