Nybörjarbindare

Jag band min första Montana i går. Gick väl sådär. Jag har en fråga som kanske är så dum att ni skrattar på er, men det är helt OK. Skall man klippa av bindtråden och börja på ny nån gång? Eller använder man "samma" tråd hela tiden? Inte i nån av mina böcker står det nåt om det (men det kanske är så basic att man skall veta det.) Andra frågan; när man skall vika över "vingsäcken" (tror jag det heter) hur gör man då för att få den "mitt på ryggen?" Den består ju av chenille som jag har bundit bakifrån och fram (till ca 2/3 av kroken) men som sagt, hur får jag den "överblivna" biten chenille (som inte skall klippas av enligt mönstret utan få hänga kvar tills man är klar med thorax) att ligga rakt över thorax, längs med kroken?

Tack (om nån kan hjälpa) / Björn

Björte; sa:
Jag band min första Montana i går. Gick väl sådär. Jag har en fråga som kanske är så dum att ni skrattar på er, men det är helt OK. Skall man klippa av bindtråden och börja på ny nån gång? Eller använder man "samma" tråd hela tiden? Inte i nån av mina böcker står det nåt om det (men det kanske är så basic att man skall veta det.) Andra frågan; när man skall vika över "vingsäcken" (tror jag det heter) hur gör man då för att få den "mitt på ryggen?" Den består ju av chenille som jag har bundit bakifrån och fram (till ca 2/3 av kroken) men som sagt, hur får jag den "överblivna" biten chenille (som inte skall klippas av enligt mönstret utan få hänga kvar tills man är klar med thorax) att ligga rakt över thorax, längs med kroken?

Tack (om nån kan hjälpa) / Björn

Man skall inte klippa av bindtråden under tiden man binder flugan. Det viktigaste rent tekniskt när man binder flugor är planeringen av allt material, det gäller att fästa på materialet i rätt ordning och se till att bindtråden ligger rätt hela tiden annars binder man in sig själv och måste klippa av bindtråden. Detta är inte alltid det enklaste, därför så tog det mig 45minuter att binda en fluga när jag började med bindning, 30minuters planering och en kvart att binda.. Nu går det fortare : )

Tack för tips. Kan säga att det tog nog mig ungefär en timme. (Inklusive en tio minuters svärande ;)).

Hur gör man med vingsäcken, har du nåt tips om det? Den kommer ju upp snett bakifrån om man nu säger så. Hur skall den kunna kúnna ligga längs med kroken?

/ Björn

ooj..

Jag kände att jag för tillfället hade lite svårt att få ihop orden till en bra bindbeskrivning till dig som är pedagogisk och bra... Nu vet jag vad författarna menar med skrivkramp. Misströsta dock inte, jag hittade en jäkligt bra grafisk beskrivning på nätet till dig:

[ http://www.flyfishing-illustrated.com/fluebinding/beskr/trout/plecoptera/montana/montana-eng.php3 ]

Hoppas detta hjälper dig, jag tyckte att detta var en skitbra beskrivning!!

/Skitfiske på dig

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg