kajakfšrslag?
VŠlkommen till paddlarnas skara! Det dŠr med att sŠga vilken kajak du skall vŠlja Šr vŠl ŠndŒ som att sŠga Œt dej att falukorv Šr godare Šn havregrynsgršt. Smaken Šr liksom delad. Det Šr du som vŠljer. Det bŠsta rŒd jag kan ge dej Šr att sška upp en paddlingsklubb nŒgorlunda nŠra dŠr du bor, och provsitta alla kajaker de har i sitt fšrrŒd. Sedan vŠntar du till sommaren.
Fšrst paddlar du ut med klubben sŒ ofta du hinner, och provar alla olika kajaker de har. Sedan funderar du och lyssnar. Kšp inget fšrrŠn du har provat sŒ mŒnga kajaker du hinner. Klubbarna har ofta massor av olika kajaker, och dessutom lŠr du dej paddla tillsammans med klubbedlemmarna och ser om du verkligen fastnar fšr paddling. Det Šr bara dumt att kšpa en kajak innan du vet om du šver huvud taget kommer att paddla efter en sommar eller inte. Dessutom ger klubben en gemenskap, som du kanske inte visste att du kunde komma in i.
Dessutom Šr det Šrligt talat en ganska stor vishet i att man pŒ Gršnland i tiden sade att man inte satte sig i en kajak utan klŠdde den pŒ sig. Det gŠller alltsŒ att hitta en som kŠnns bra. Om Point 65 kŠnns bra, sŒ OK, dŒ Šr den bra, men det vet du fšrst efter nŒgra provturer med flera olika kajaker.
Jag pršvade sjŠlv fem, sex olika modeller innan jag fastnade fšr en Prijon Kodiak. Ett Œr senare bšrjade jag fundera pŒ en ny, fšr Kodiaken rŠckte liksom inte till. Nu paddlar jag en Avalon Elaine, och bšrjar fundera pŒ att bygga en stripkajak.
Allt det dŠr Šr helt beroende av hur det kŠnns nŠr du har suttit i en massa kajaker och vŒgar bšrja tro pŒ vad som kŠnns skšnt fšr dej sjŠlv. LŠs Karin Mentzings bok "LŒngfŠrdskajak". Den ger dej massor av info som gšr att det Šr lŠttare att starta, oavsett om du tŠnker paddla i en liten sjš i …stergštland, i skogslandet i Dalarna, eller lŠngs kusten.
Vad menar du fšr švrigt med mindre insjšar? €r det mellansvenska sjšar med lermjuka strŠnder eller skogssjšar fulla av stenar? I det senare fallet Šr det definitivt vettigt att titta pŒ polyetenkajaker (en del kallar materialet Šmbarplast, andra Tupperwarekajaker. Det lŒter nedvŠrderande, men kajakerna tar definitivt inte illa upp av en och annan sten, och det kan var bra.
Men fšrst av allt: Ta kontakt med en paddlingsklubb nŠra dej, prova allt du kan, och vŠlj den som kŠnns bra. Det Šr klart: Har du mŒnga erfarna paddlare omkring dej, sŒ lyssna pŒ vad de sŠger, men din ryggg och din egen kropp sŠger mycket om vilken kajak som passar dej.