Nybliven glasögonorm!

Hej alla glada klättrare!
Jag behöver råd om var man kan hitta schyssta glasögonbågar som passar bra vid klättring! Jag var nämligen med om en cykelolycka förra sommaren då jag fick ett synfel, som innebär att jag ser dubbelt när jag tittar uppåt (ingen höjdare när man klättrar precis) men jag har hittat lösningen på problemet genom att skaffa specialglasögon som har linser med häftig brytningseffekt som rättar till felet! Min försäkring täcker alla kostnader så jag tänkte skaffa det bästa. Mitt enda problem är att jag inte vet var jag kan hitta sådana bågar, som är anpassade till sporter i allmänhet och klättring i synnerhet... Om någon har något hett tips mottages det TACKSAMT!

Pröva Siluette, bara skalmar och näsbrygga, inga bågar runt glasen. Gjorda i titan så de är både starka och lätta. Har du dessutom ett högpresterande glas så blir inte glasen tunga heller....

lycka till

//p-a

Jag tyker att oakley har snygga glasögon. Kolla deras sortiment av "vanliga" bågar på:
http://oakley.com/ostore/prescription/

Det beror lite på vad du är ute efter. Men det låter som du vill ha glasögon att använda när du är aktiv. Du kan säkert välja ett par sportiga solglasögon och byta glaset mot slipade glas om du vill det.

Enklast är nog att fara till en eller flera optiker för att få lite tips och ideer på vad du kan få.

Lycka till.

/U

Linser?

Hej!

Ska du använda glasögonen jämt, eller bara när du klättrar/sportar? Om du behöver ha dem alltid rekommenderar jag kontaktlinser. Det finns ju dock komplicerade brytningsfel när det är svårare med linser för att de måste sitt i rätt upp-ner-riktning, men en kompis till mig har sådana och de funkar! Linser har ju också den fördelen att de funkar i regn, tillsammans med solglasögon etc.

Om du inte vill/kan ha linser men beöver glasögon jämt tycker jag du ska skaffa två par. Ett par bara för sport, så du inte behöver vara lika rädd att tappa/repa dem. De kan ju också ha lite tajtare bågar.

Det enklaste (och töntigaste?) alternativet är ju annars ett "band" som du fäster i bågarna och spänner runt huvudet... (ja, det finns sådana hos optiker). Funkar i alla fall!

/linsorm sedan länge

Hej,

Ett alternativ till "snodd runt nacken" kan vara en ryttar båge (Skalmen går ned runt öronen) sitter säkert och bra. ibland går det att bara köpa delen som sitter längst ut löst (fråga din Optiker)..

jag har erfarenhet av båglösa briller och om man hanterar dom oförsiktigt kan glaset(plasten), speciellt om materialet i skalmen är hårdare än glaset (metall) spricka, just as a warning..

Om du skall klättra i brillor, försök att skaffa ngt som sitter tätt och inte har några utskjutande delar, jag har tappat mina ett flertal ggr pga att jag har skrapat ansiktet mot berget..

Att ha ett extra par ÄR ett mkt gott råd!

Om pengar inte är ett problem, the world is your oyster!!! KÖP DYRT OCH SNYGGT!!!

Bågar med ridskalmar

Hej!
Klättrar själv med glasögon för jag slutade med linser för många år sedan. Jag använder ett par relativt normala stålbågar med ganska små glas och med sk ridskalmar bakom öronen. Ridskalmarna funkar perfekt, har trots konstiga klättervinklar aldrig varit nära att tappa galsögonen. Det enda jag skulle önska var att bågen var smalare, alltså låg tätare mot ansiktet. Det finns lite risk att man skrapar emot när man är som ett frimärke mot berget (därför bra med stålbåge).

/Tjo
H

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg