• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nyårstips?!

Ja, jag och en väninna är helt enkelt ute efter tips till nyårsfirandet! Vi är båda fattiga studenter som är trötta på konventionellt "firande" och alltid är på hugget efter mer naturäventyr,så lite tips snälla! vi har en massa ideer men pengarna sätter större stopp.Tips och egna erfarenheter välkomnas,gärna snöalternativ./ pernilla

Tycker normalt inte om traditioner men i år blir det tredje nyårsfirandet i Hemsedal, Norge. Norrmännen tar ganska lätt på detta spektakel och går ju gärna ut i naturen när något skall firas. Så här är man bland likar. Och inte är det så dyrt heller, man kan ju bo i snöka Jag kan nästan lova att ett nyårsfirande ute i skogen under lite mer primitiva former kommer att lämna mer bestående minnen än den där 18:e årliga glaset champange :)

Gott slut!

Snö i ljus från brasa är mycket vackert

Då ni dessutom redan är två är ju bra sällskap redan ordnat!

Ett tips ni troligen inte följer är att passa på att ta årets första dopp också!

Nyårstips

Inför det uppskruvade årsskiftet 99/00 hade jag ingen lust att fira nyår överhuvudtaget i någon slags protest, men när min sambo,som då var min särbo och bodde i Karlstad, frågade var jag ville dricka vår nyårschampagne så svarade jag raskt "under stjärnorna på Brattforsheden". Och så blev det, ja, stjärnor såg vi inga men det gick precic lika pra med snöflingor! Vi packade tält,sovsäckar, varma kläder och mycket god mat och åkte iväg till ett trevligt ställe invid en sjö med vindskydd på Brattforsheden ett stycke från Filipstad i Värmland. Sen tände vi brasan,fikade gick en mörkerpromenad och åt vår nyårsmiddag i brasans sken. Det kändes mycket speciellt att sitta ute i skogens tystnad,bara brasans knaster och snöflingornas stillsamma prassel hördes när vi öppnade vår lilla champagneflaska och trots allt skålade för det nya året. Märkvärdigare behöver det väl inte vara att fira nyår på ett annorlunda sätt!
Hälsn. BrittMarie

Håller utkik själv.. :)

Jag har spanat in ett par nya flecce kalsonger och drömmer i hemlighet på att planera en nyårsnatt i tält :).
alternativ 1:
Jag tror att vi (min pojkvän och jag) kommer att åka lite långfärdskridskor med pulka och sedan slå läger på nått fint vindskyddat ställe om ett sådant går att hitta. Helst ett ställe utan mobiltäckning eftersom hans mobil ringer i tid och otid och förstör stämmningen!
Med den medtagna veden gör vi en liten men värmande eld och när kvällen faller på grillar vi lite gott kött och värmer en potatisgratäng som med fördel har förgräddats och medtagits i en folieform. Sen eldar vi upp veden *S* och går ut på isen och skålar på tolvslaget och tittar på stjärnhimlen och på varandra. Alternativt om vi fryser så får vi väl skåla i tältet :)
Ungefärlig kostnad : 40 kr bensin, ca500kr(inkl oxfile och champange) proviant för två personer, ved ? kr/ kanske gratis om vädret är torrt. Utrustning som saknas kan man med fördel önska sig i julklapp eller låna av släktingar och vänner!!! När man talar om för folk att man ska ut så har plötsligt alla gamla saker som de släpar ut ur källarn...

alternativ 2: En dagstur på långfärdsskidor som avslutas på samma sätt som skridskoturen
kostnad: bensinen kan bli väldigt dyr om man ska åka fram och tillbaka härifrån stockholm till tex jämtland
så jag hoppas på SNÖ!!!

Hoppas du/ni kommer på något kul och spännande!

mvh/susanne

Kolla Norge

Ta kontakt med den norska turistfoereningen, dom vet saekert om det finns turar planerade foer nyaarshelgen. Jag vet at det finns.... annars kan jag rekommendera Eidsbugarden ved Tyin i inngaangen til Jotunheimen. Daet kostar lite mer, stugan aer privataegd, men har aldri hoert ngn komma derifraan med annat aenn goda minnen. Men om du vil dit maaste du ringa dom nu!
Sjaelv tror jag det blir lite fjaell paa mig sjaelva, baattur paa Main aer mer troligt....kommer at sakna dom norska fjaellen i aar!
Hejdaa, Lars

Helags

Tror att Helagsstugan har nåt slags nyårsfirande, kolla med STF. Inte så jättebilligt kanske...

Förra året firade jag i och en kompis ute i skogen. Det enda vi märkte av nyår var att det smällde lite raketer långt bort. Vi gick en bit på Upplandsleden tills det blev mörkt. Sen högg vi upp en tjärvedsstubbe, eldade, grillade, drack alkohol och sov gott i tältet. Helt OK.

P.S. Ta inte med någon klocka eller mobiltelefon om ni kan låta bli D.S.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg