Nyårsskidor

Jag är himla sugen på att åka upp någonstans i fjällen över nyår för att skidra lite platt, uppåt och sedan neråt. Eftersom jag är frusen av mig skulle jag vilja bo i en stuga, och så ska det inte vara alltför långt från Norrköping (m.a.o inte Kiruna eller så) Någon som har något förslag på var jag kan åka? Det ska helst inte vara i ngt stort alpint komplex heller....(kräsen?!)
Tack och hej! /Louise

Jag rekommenderar ofta och gärna Grövelsjön i nordvästra Dalarna. Har firat ett antal jular där, ljuset brukar vara helt fantastiskt vid den årstiden. Naturen är en trevlig blandning av fjäll och skog.Gott om möjligheter till ospårade turer liksom preparerade längdspår. Tror att fjällstationen är öppen!

Jämtlandsfjällen

De senaste åren har STF haft Helags, Lunndörren, Vålåvalen och Stensdalen öppna över nyår. Helags ligger lite avigt till, eftersom det är en väldigt lång dagsetapp (med tanke på ljuset, framför allt) dit och tillbaka från de andra. Jag gjorde turen Vallbo-Lunndörren-Vålåvalen-Stensdalen-Vålådalen förrförra nyåret. Det var mörkt och inte så mycket snö, men mysigt i stugorna.

(/nils)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg