• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nyår i Jämtlandsfjällen?

Halloj, jag (och ev ett par kompisar till) har lite lösa planer på att ta en (stug)nyårstur utgående från Vålådalen i nyår. Som vanligt är Lunndörren, Vålåvalen(Vålåstugorna) och Stensdalen öppna från 29 dec, samt Helags från 30 dec, till 6 jan, och tänkte pejla eventuellt intresse för att haka på (naturligtvis har jag inget emot inbjudan från andra som redan bestämt sig:) )

Låg höjd och hyfsat korta avstånd mellan stugorna gör att det vanligtvis är en relativt enkel vintertur. men det kan (förstås) vara riktigt kallt. Och så är det ju ändå vinterfjäll, så man måste vara beredd på det mesta. Som exempel, dagarna är korta så pannlampa måste med. Förutom allt annat, alltså. Som god mat och dryck t ex:) Grundutrustning som spade, snösåg, vindsäck, snösond har jag men det behövs förstås mer sådant om vi blir ett gäng.

Jag har tänkt mig en fyra-femdagarstur, kanske sex dagar, med exempelvis möjlighet till träning på (nöd)bivackbygge eller bara en enkel dagstur. Möjligheter till improvisation är självklart inplanerad...;)

Hör av dig om det låter intressant!
Kalle G
 
Hej!

Förstår jag det rätt om det är inplanerat att sova alla nätter i stuga? :)
Det här låter väldigt intressant men det är ju bara 2 veckor kvar!

Och vad är ni för gäng som ska åka? Ungefärlig ålder och så..
Jag är iaf 20 nu, 21 då, glad, positiv och gillar problemlsösning, och jag gillar dåligt väder.
Iaf inte helt grön när det kommer till vinterlufsning, se bloggen nedan :)
Men redani sommras var jag sugen på nyår kring vålådalen och det här låter ju skitbra!

Tidigare har jag endast tältat på vintern och är lite osäker på mängden packning som behövs, 44l Osprey talon, 70l osprey aether eller pulka? :)

Mina äventyr finns nedtecknade på http://aventyrilivet.blogspot.com/

Skickar väl ett pm eller hur jag nu ska få tag på dig också!

MVH / Tomas
 
Hej!

Förstår jag det rätt om det är inplanerat att sova alla nätter i stuga? :)
Det här låter väldigt intressant men det är ju bara 2 veckor kvar!

Och vad är ni för gäng som ska åka? Ungefärlig ålder och så..
Jag är iaf 20 nu, 21 då, glad, positiv och gillar problemlsösning, och jag gillar dåligt väder.
Iaf inte helt grön när det kommer till vinterlufsning, se bloggen nedan :)
Men redani sommras var jag sugen på nyår kring vålådalen och det här låter ju skitbra!

Tidigare har jag endast tältat på vintern och är lite osäker på mängden packning som behövs, 44l Osprey talon, 70l osprey aether eller pulka? :)

Mina äventyr finns nedtecknade på http://aventyrilivet.blogspot.com/

Skickar väl ett pm eller hur jag nu ska få tag på dig också!

MVH / Tomas

Jo, vi har väl tänkt oss en lättur med övernattning i stugor. Pulka ska isåfall inte behövas. 44l låter lite smått, 70l kanske overkill, men man måste iofs inte packa den full...

Vi är 40+, jag skulle förstås ha skrivit det, ursäkta. Men om inte det är något problem så...

Läget (resa/inte resa) är tyvärr fortfarande lite oklart. Inte direkt idealläge för att engagera intressera folk för en fjälltur, jag vet...

/Kalle
 
Vi oxo...

Vi planerar att fira nyår i Jämtlandsfjällen. Vi åker upp med nattåget från Stockholm måndag den 29:e. Enligt planen kommer nyår att firas i Stensdalen, om sedan väder och humör så tycker går vi till Vålåstugan - Lunndören och åter till Vålådalen för hemfärd den 4:e.
Vet även att det är ett gäng från Fjällklubben som kommer att fira.

Hilsen Sven-E & Lena
 
Kul att det kommer en del från Utsidan dit, vi kanske ses! Verkar vara övervikt på Stendalen? Om jag inte är felunderrrättad brukar det vara ett gäng från Linköping (Vild?) i Lunndörren under nyår...för egen del känns Lunndörren lite mer lockande än Stensdalen. Lite mer off road, kanske.

/K
 
Klarare planer: från Vålådalen måndag 29 dec, åter till Vålådalen fredag 2 jan. Preliminärt blir rutten Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugan (Vålåvalen) - Lunndörren - Vålådalen med en 'fridag' kring Lunndörren på Nyårsdagen (varför stressa?) eventuellt med en liten tripp åt Anarisfjällen till, och/eller öva bivackbygge.

:) Kalle G
 
Klarare planer: från Vålådalen måndag 29 dec, åter till Vålådalen fredag 2 jan. Preliminärt blir rutten Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugan (Vålåvalen) - Lunndörren - Vålådalen med en 'fridag' kring Lunndörren på Nyårsdagen (varför stressa?) eventuellt med en liten tripp åt Anarisfjällen till, och/eller öva bivackbygge.

Gjorde precis samma tur förra året, fast med aftonen och fridagen i Vålåstugorna istället (nedtecknat här). Lunndörren firade jag nyår i två år dessförinnan, men storstugan är mycket fräschare nu då den renoverades nyligen. Jag tror inte ni kommer att bli besvikna på turen. :)

(Själv jobbar jag klämdagen...)
 
Gjorde precis samma tur förra året, fast med aftonen och fridagen i Vålåstugorna istället (nedtecknat här). Lunndörren firade jag nyår i två år dessförinnan, men storstugan är mycket fräschare nu då den renoverades nyligen. Jag tror inte ni kommer att bli besvikna på turen. :)

(Själv jobbar jag klämdagen...)

Intressant läsning, tack! Låter som att Nyårsafton i Lunndörren är det rätta valet för oss...verkar lite för chokat med folk i Stensdalen. Annars håller jag med dig att Nyårshelg i Vålåstugan är kanonskönt om man vill känna riktig stillhet. Gjorde Vålådalen-Lunndörren-Vålåstugan-Vålådalen för några år sedan, med en liten rundtripp kring Vålåstugans omgivningar på Nyårsdagen. Vi var fyra pers däruppe (inkl värdparet) på Nyårsnatten...

/Kalle
 
Så är vi hemma igen.

Nyår firades i Stensdalen, totalt var vi 58 gäster!!! Åkte sedan till Vålåstugan där stugvärden hade varit helt själv på nyår. Efter en god natts sömn skidade vi till Lunndörren, där hade det varit 13 nyårsfirande gäster (bla. Kalle enligt gästboken).

Jättefina snöförhållanden, kom en hel del nysnö under tiden vi var där - jobbigt om man måste spåra. Tidvis blåsigt, men vi gick åt rätt håll med vinden i ryggen. Kallt, - 27 C som kallast i svackorna ner mot Vålådalen.

Skridskosäckarna är nu packade, i morgon blir det tur på Mälaris.

/Sven-Erik & Lena
 
Nyår firades i Stensdalen, totalt var vi 58 gäster!!!

Åkte sedan till Vålåstugan där stugvärden hade varit helt själv på nyår. Efter en god natts sömn skidade vi till Lunndörren, där hade det varit 13 nyårsfirande gäster (bla. Kalle enligt gästboken).

Ouch!...och vi som tyckte det var mycket folk i Lunndörren:)

Jättefina snöförhållanden, kom en hel del nysnö under tiden vi var där - jobbigt om man måste spåra. Tidvis blåsigt, men vi gick åt rätt håll med vinden i ryggen. Kallt, - 27 C som kallast i svackorna ner mot Vålådalen.

Jo, att spåra är lite jobbigt...skönt att vi var tre som kunde bytas av. Ingen fan av snöskotrar direkt, men snöskoterspåren är rätt bra på sitt sätt ibland, hehe...

Jag hade räknat med kallt väder (faktiskt hoppats lite) men vi hade 5-10 minusgrader för det mesta. Ganska idealt alltså, även om det varit skönt med någon dag med lite lägre temperatur.

Nyårsdagen gick vi upp en bit på Santas NV-sluttning och byggde ett vindskydd (som övning) på vindpinat berg. Det tog sin lilla tid, trots det gynnsamma vädret. Mina tankar gick - förstås - till Anarisolyckan -78. Brukar vara svårt att undvika när man är i de trakterna. Såg f.ö. att du Sven skrivit en artikel om det för Fjällklubben i våras.

/Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moxer Vintertur till Rogen över jul och nyår? Träffar 0
mo9jan Nyår i Helags? Träffar 0
utemänniska Äventyr Nyår? Träffar 8
Tvmma Nyår 2008 Träffar 9
avslutad121105 Norra Sverige runt nyår!! Träffar 10

Liknande trådar