Nya Zeeland

Jag var o jobbade hos ett kajakföretag i Golden Bay (väster om Abel Tasman Nationnalpark) och fick höra att de fanns en hel del bra klättring i det området. Såg även en del klättrare men hade ingen egen utrustning med då. Om jag kommer dit i vinter igen så skall jag defintivt ta med mig. Finns säkert en hel del andra ställen också. Var lite sugen på en isklätterkurs på glasiärena också men hade inte budget för det denna gången.

Lycka till

MAttias

Paynes Ford

Om du letar efter sportklättring på sydön bör Paynes Ford (på nordspetsen av sydön) vara det optimala stället. Massor av välbultade turer i alla svårigheter. En billig "klättercamp" finns också i närheten (fanns där 2002, men jag har hört rykten om att ägaren omkommit så jag vet inte om den finns kvar).

http://www.climb.co.nz/Places/NelsonWestland/PaynesFord/Paynes-Ford-Rock-Climbing.htm

På Long beach, Duniden, finns också trevlig klättring med en härlig sandstrand bredvid.

Köp guideboken Souht Island Rock, så har du lite att välja på.

/Jakob

Lyckans ost

Hej.
Payns ford:
Underbar kalksten i alla grader. Ganska "slopiga" och polerade grepp på de tyngre graderna (lite ovant kanske). Underbart badställe alldeles intill campingen. Ligger alldeles nära Takaka som är en mysig bohemstad med många kaffeer. Tyvärr stämmer det att förre ägaren av campingen omkom i en klätterolycka men hans son har tagit över stället nu. Tror att campingen hette Hangdog.

Castle Hill:
Beläget i Arthurs pass och har mycket bra bouldering att erbjuda. Trollband en annars boulderhatande traddare. Dock lite svårt med camping..... Finns en tältplats vid infarten till skiomr. Broken River ca 3km bort.

Christchurch:
Finns en hel del sportklättring runt staden och två inomhusgym (för att träffa lokala klättrare).

Wanaka:
Runt om Wanaka finns det sport och trad.turer i en fantastisk miljö, dock krävs det bil för att ta sig till klättringen (finns en lokal klubb som är ganska aktiv).

Dunedin:
Om jag inte missminner mig så finns det även turer här men hann tyvärr inte testa något av det när jag var där...

Du har ju även bra klättring i Wharepapa South på nordön (uttalas fuck ö papa). Ligger nära Hamilton.
Bra sport i trevlig lummig miljö. har även ett trevligt klätterfik....

Om du har några mer frågor så slå ett mail.
martenkarlsson@hotmail.com

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg