• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nya Zeeland i januari

Hejsan!

Jag planerar att resa till Nya Zeeland under vintern och resa runt i 2-4 veckor, prova på div. äventyrs-
aktiviteter, utforska naturen etc. Någon som har tips på vad man kan hitta på? Finns det några tåg- eller busspass man kan använda och resa runt i landet med?
Någon som vill följa med?
 
Jo jag skulle gärna följa med... kan tyvärr inte :(

NZ är ganska stort, om du ska vara där i "bara" 2-4 veckor så bör du välja en av öarna. Sydön är väl den som man mest förknippar med äventyr och vildmark, med flera världsberömda vandringsleder, höga berg, regnskogar, glaciärer, glaciärer i regnskogar, etc etc... Queenstown är ett "måste" (som det brukar heta) för den äventyrslystne/-a.

Även nordön har mycket att bjuda på, kanske framför allt i de centrala delarna (vulkaner och skogar).

Ett bra tips är att planera i tid -- om jag fattat det rätt så har du ett år på dig, så tid har du ju -- och fundera igenom vad du vill uppleva. Lonely planets guder är utmärkta hjälpmedel, både standardvarianten och den som är inriktad på "walks".

Om du vill ha mer specifika tips så ge lite önskemål om vad de ska gälla, så ska jag se vad jag kan plocka fram.

//johan
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg