Tips
Bil:
Jag hyrde av a2brentals före jul (NZ$30 per dag när vi hyrde i 18 dagar), de heter även cars4u eller nått.
Överläggande strategi:
Nya Zealand är mycket varierat. Lägg hellre korta turer på en eller två dagar på varje plats snarare än att försöka göra veckoturer på ett fåtal platser. Även om de tar lång tid att köra (hastighetsbegränsningen på 100 km/h känns allt för ofta som en fysikalisk begränsning snarare än nått annat, hur ofta ser man "Varning för krokig väg - Next 124 km")
Största vinsten med att ha tält är att man kan bo billigt på kampingar när man inte är i parker.
Synd att ni inte hinner till nordön vulkanerna är koola.
Tips på vandringar på sydön:
Det finns ett antal "Great New Zealand walks" som innebär att stugorna på vägen har gaskök och värme! Detta leder till mycket enkel vandring (då man varken behöver kök eller tält). Men det är inte precis folktomt.
Abel Tasman NP är ökänd som enkel och tyskfylld, men jag måste ändå erkänna att jag uppskattade den nå det grövsta (fast i nybörjarkajak...).
I närheten av Abel Tasman ligger Kaihurangi och Nelson Lakes NP, båda erbjuder nog möjlighet till mindre turistbelamrad vandring.
Ta en sväng genom Arthurs pass och stanna vid Castle hill och Cave stream, mycket sevärda platser även om det inte blir några hajker precis. Dessa är definitivt mer värda besök än de i mina ögon rejält överskattade Fox och Franz Joseph glacier.
Runt Queenstown finns det förstås mycket. Routebourne och Milford sound är de hårdast trafikerade. Det finns nån på K nere i Fiordland NP som jag gärna hade gjord, alla dessa är Great NZ walks (Milford sound är nån form av deluxevariant som man måste boka långt i förväg).
Dart Rees är inte klassad som great walk men är ändå extremt vältrafikerad (största "stugan" ett komplex med 32 bäddar). Klart njutbar.
Bildsida:
http://user.it.uu.se/~jaj/NZ