Nya touringhjul!

Hejsan!

Jag är på jakt efter ett nytt hjulpar till min MTB/Touringhoj. Mina gamla ska pensioneras till vinterhjul. Jag har givetvis läst det som finns att läsas här på forumet och tittat på Niklas Ingvar-Nilssons sidor i ämnet.

För att göra saken någorlunda enkel för en som inte kan speciellt mycket om hjul, så tittade jag på cyclecomponents och hittade där handbyggda hjul som vad jag kan se till stor del passar in på beskrivningen av bra touringhjul.

Men vad tycker ni, som har lite mer koll och erfarenhet. Jag ska ha hjulen till "fullastad" touring, men inga extrema expeditioner. Jag är själv normalviktig (80kg)...

Om ni fick föra några modifikationer, vad skulle ni då göra? Ska man välja presta eller schrader? Jag lutar åt det senare...

Mycket tacksam för era kloka synpunkter!!

Framhjul

Bakhjul

/Tor

Ang. touringhjul

Förutsatt att det är 36 ekrat och de är välbyggda så kan det fungera. Men 717 är nog tänkt som en XC fälg och har inte de dubbla ekerhåls hylsor man brukar rekomendera. Vet att Veloform i Göteborg bygger bra touringhjul och använder därför Ambrosio fälgar som har detta. Så skall du beställa på nätet tycker jag att du skall ringa och höra vad med Anders först:
http://www.veloform.se/artiklar/langfard.htm
Skaffa dem i god tid så du kan köra in hjulen. Ofta kan nybyggda hjul sätta sig lite och ekrarna behöver då efterspännas lite.

Schrader är bra om du har bredare än 1,75" däck. Då har du oftast inte mer än ca 3kg tryck. Har du 1,75" och smalare med ca 5kg håller Presta trycket mycket längre. Dessutom kan det ibland vara svårt att få däcket att sätta sig runt den breda förstärkning det ofta är runt ventilen. Skall du använda pumpar på mackar kan du ta med en liten pnutter-adapter!

Jag tycker hjulen du nämnt borde funka bra. I alla fall om det inte är fråga om expeditionscykling. Jag kör själv med samma fälgar och nav men med 36 ekrar på bakhjulet. Jag är inte av Peters åsikt när det gäller handbyggda hjul och efterjusteringar. Snarare tvärtom. Ett par handbyggda hjul där den som håller i ekernyckeln vet vad han gör är så problemfria ett par cykelhjul bara kan vara. Anders på Veloform verkar vara ett bra tips om man vill ha problemfria handbyggda hjul. Det är mycket viktigare att hantverket hjulbygge görs väl än vilka komponenter som används.

Mange

Tack!

Hej!

Tack för era åsikter! Jag noterade också att fäljarna var av XC-typ och inte hade "dubbla ekerhylsor", och "bara" 32 ekrar. Det var just nyckelordet handbyggt, som fick mig att haja till.

Men jag tycker att enkelheten i det hela är tilltalande och jag slår nog till. Jag får väl återkomma med en rescension om 10.000 km eller så! :)

Återigen tack för svaren!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg