Hej Magnus!
För det första så tycker jag solklart du ska överväga att skaffa bindningar med utlösningsmekanism när du ändå har chansen.
Jag kraschade lite klantigt och olyckligt med mina 3 skiddagar gamla Völkl Gotama med 7tm Power Tour bindningar här om dagen.. båda bindningarna löste ut i fallet precis som dom skulle men jag har fortfarande lite ont i ett knä ändå, inget allvarligt utan jag är nog på skidor igen om en vecka..
Men grejen är den, hur skulle det sett ut utan utlösning på bindningarna? Jag vet inte men vill gärna inte tänka på det längre..
Och det finns ju några till alternativ med utlösning..
7tm är dock dom enda jag har testat utöver mina gamla råttfella som jag åkte på 2 sässonger som jag köpte begagnade.. Superskönt med step-in på 7tm, även om man behöver sätta fast fångrem i pjäxan så går det väldigt snabbt och enkelt att kliva in i bindningarna.. Eller om man vill skaffa broms så slipper man fångrem, iaf kanske (jag tror inte bromsen till 7tm bindnginarna bromsar om bindningen löser ut, och då åker en missil ner för beget.. )
Jag funderade också på att köpa några skidor med knappt 90 mm i midja som nån slags kompromiss mellan puder och pist.. men senare har jag insett att kompromiss eller inte så ger fetare skidor bättre flyt i pudret.. Medan ett par smalare skidor inte per defenition är mycket bättre bara för att det är pistat.. kanske om man tävlar men annars inte skulle jag säga..
Jag hamnde på 106mm midja på mina Gotama, 137 i nosen och 126 där bak.. Och efter 3 dagar åkning är jag inte på något sätt avskräkt att åka pist med dom, rocker är supertrevligt att åka med i pisten! Bara att lägga ner så bär det iväg, upplever att det är lättare att hålla tryck på båda skidorna men det kanske bara käns så.. känns som man uppmuntras att kanta mer.. och fina spår blir det iaf!
Jag menar inte att du ska köpa samma som jag.. Men fega inte!
Jag hade 62mm midja på mina gamla och jag saknar dom inte en sekund i backen! Och jag har knappt varit ute i offpisten ännu, där är skillnaden säkerligen ännu större!
Så släpp sargen och köp nått iaf lite fetare, Dynastar sultan finns ju i 95 också till att börja med..