Beklagar, har inte fört loggbok över mina spaningar, och jag känner inte för att göra om jobbet. Minns att jag läste någon svensk redogörelse, där de haft både en Akto och en PL på turen. Tror de fick modifiera PL:n på vägen (fler stormlinor, tror jag det var). Också läst att materialet i PL gått sönder (kommer inte ihåg var, bortsett från dörrens skyddsflik för dragkedjan). Läst många klagomål på att det är svårt att få till sträckningen (kan mest ha varit innertältet; låter kanske som ett handhavandefel). Förelår att du söker brittiska redogörelser och youtubefilmer. Minns inte på rak arm vilka jag sett, men har de filmats i hård vind kan man se ganska bra vilka krafter och riktningar som inte tältet kan hantera. De har lika hårt väder i Skottland som här. Om man ser på PL:s konstruktion, är det inte mycket som stagar tältet från sidan och snett från sidan i kortändan, till skillnad från Akto, som dessutom är avsevärt mindre.
V.g. Ringstind SL har jag läst en hel del på norska fora, att de inte räknar det som ett tält för kalfjället, men det kanske mest är fördomar (?). Har till hälften valt bort det, dels pga det, men också för att det är så dyrt och att jag läst redogörelser från flera nya ägare, där de strax fått börja reparera tältet. Men på sistone ha kommit på idén att staga upp den vertikala kortändan med en Alaskaram, som jag ju ändå går och bär på. Pss skulle det förvandlas till ett tvåbågstält. Sannolikt skulle stabiliteten öka avsevärt.