Nya Stadskartan

Stadskartan lär nu ha kommit i en ny version 2003. Den går tydligen inte att läsa i Fugawi enl uppgifter från Solteknik.

Är det någon som har mer information? Finns den nya Kartexversionen med på CD:n? Om så är fallet är det liksom på den gamla Stadskartan en specialversion av Kartex eller den "riktiga"?

Ny version av Kartex

Jag har nyligen varit i kontakt med en av utvecklarna på LM och enligt honom är det Stadskartan och Sverigekartan som nu släpps med ny version av Kartex.

Däremot vet jag inget om vilken typ av Kartex vi pratar. Jag visste inte att det fanns flera...
/Leif

Re: Ny version av Kartex

svlcm; sa:
Däremot vet jag inget om vilken typ av Kartex vi pratar. Jag visste inte att det fanns flera...
/Leif

Om jag minns det hela rätt så hade ”gamla” Stadskartan ett Kartex-namn i stil med Kartex T, kanske version 2.xx någonting. Eftersom det nu har kommit ut en ny Stadskarta finns information om den ”gamla” inte kvar på Lantmäteriverkets hemsida.

Per Brune

Re: Ny version av Kartex

svlcm; sa:
/Leif

En speciell version av Kartex, version 2.20 och 2.20b, med funktioner för adressökning har medföljt Stadskartan till skillnad från 2.11, 2.12 och 2.12b som följt med Gröna kartan och och 2.02a för Sverigekartan. Dessa har senare ersatts av den nya Kartex 3.03 och flera olika versioner (ja det är sant) av 3.05.

Det finns säkert fler versioner av Kartex, men detta är de versioner jag känner till.

Enda sättet att få tillgång till version 3 av Kartex om man har skaffat kartor med version 2, har varit att köpa Sverigekartan (om man nu inte haft råd att köpa dom sjudubbelt dyrare nya gröna/blå kartorna med version 3).

Uppgraderingar har bara varit möjliga från 2.xx till nyare version av 2.xx resp 3.xx till nyare version av 3.xx.

Min fundering är egentligen hur skall man få tillgång till nya Kartex 4 på billigaste sätt. Jag förutsätter nämnligen att Lantmäteriet, nu liksom förr, inte kommer att göra som Garmin, Ozi m fl och lämna ut fria uppgraderingar till sina produkter. På Lantmäteriet kan man ju inte ens stava till ordet service och ordet gratis är säkert tabubelagt.

Kartex 4 kostar pengar

Enligt de uppgifter jag fått från LM måste man köpa en ny stadskartan alt sverigekartan för att få tillgång till Kartex 4.
Exempel på nya funktioner specas nedan.

Nya Kartexfunktioner är exempelvis:
* förbättrad koordinathantering
* ritöverlägg, funktioner för att rita linjer, figurer, text och symboler i
kartbilden
* fler GPS-tracks samtidigt öppna, med valbar färg samt möjlighet att skicka
track till GPS-mottagare
* rutnät i kartbild

Inte värt några pengar

Verkar inte som de marginella förbättringar som nämnts kan vara värt några nämnvärda pengar.

Lantmäteriet kan säkert ändå alltid lura nå´n stackare som inte begriper bättre att köpa en ny Sverigekarta.

Lurad...

... blir man, men tyvärr kan inte GPS V kommunicera med Kartex 3.05. :-(
Givetvis är det dock en prisfråga.

/Leif

Re: Lurad...

svlcm; sa:
... blir man, men tyvärr kan inte GPS V kommunicera med Kartex 3.05. :-(
/Leif

Det är just det som är en av jäv…heterna med Kartex. Kartex supportar så få GPS modeller till skillnad mot de program som görs av proffs, och som lever på nöjda kunder.

Per

Bra pris?

Nu har LM lanserat sverigekartan med Kartex 4. Jag blev faktiskt förvånad att priset fortfarande är 395 kr, så jag beställde ett exemplar.
/Leif

Re: Bra pris?

Nja, jag vet inte det.
Visst, man kan rita ovanpå kartan osv, men tyvärr har inget hänt vad gäller kompatibla Garmin GPS-mottagare!
Det är mkt anmärkningsvärt, tycker jag.
Jag har ställt frågan till LM. Ska bli spännande vad de svarar. Tidigare har de nämligen hänvisat till Kartex 4 vad gäller min Garmin GPS V.
Dåligt!
/Leif

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg