Nya skriskor

Vilka skriskor som helst

Tja, man kan tydligen köpa vad som helst och bli mycket nöjd.
Det var bra (underlättar).
Nu går jag och handlar.
/Björn

Redan behandlat några gånger

Känns som om frågon om vilka skridskor man ska välja har dragits några gånger redan, men jag skulle säga så här:
Många som gillar att gå under sina skridskoturer uppskattar vandringskängor och Skylermarks Birka. Den har rembindning bak och tåbindningen är komplementerad med en formbar metallbygel som stöd för kängan.
Min erfarenhet är dock att man ganska snabbt tröttnar på rembindningar om man har många landpassager under skridskoturerna. Mitt förslag är därför någon form av snabbindning, själv kör jag med Almgrens Snabb. Det kräver dock någon form av skidpjäxor.
Slutligen ger de nya skridskorna med profilbindningar från Salomon eller Rottefella möjlighet till löshälsåkning och mycket snabb på/avtagning. Tyvärr är pjäxorna till dessa bindningar inte speciellt roliga att gå i då de är hala och stela.
Angående fallgropar så är de enda skridskor jag sett gå sönder Almgrens Wire och Haglöfs Novalite. Wire genom att fästet mellan wire och rem gick sönder och Novalite genom att en specialmutter i spännanordningen lossnade.

Kan man köpa lösa bindningar och knåpa dit på sina gamla grillor? Har ett par "remmis" från burjan av 80-talet och de känns nästan antika med sin läderrem med spänne.

Byta bindning OK.

Det går alldeles utmärkt att byta bindning då aluminiumprofilerna knappast är ändrade nämnvärt på respektive fabrikat. Det går ibland bra att sätta bindning från annan tillverkare på skridskorna också.

Ta med skridskorna till affären och kolla. Annars går det att beställa på postorder/www också t ex från Cykelstallet i Stockholm. http://www.cykelstallet.se/Skridskor/setup_main.html

Thure

Om man är intresserad av att knåpa själv så har jag ett tips. Gå till vilken loppis som helst och kolla in gamla slalombindningar. Det är bara fantasin som sätter gränser för hur en skridsko bindnig kan se ut. Körde själv med ett par gamla Marker bindningar bak ett tag. Lite tungt, men snyggt var det...

Snabbindning

Jag vet att de flesta bindningsdelarna till Almgrens finns att köpa som reservdelar. Jag tittade på bakbindningen till snabb förra vintern för att uppgradera ett par gamla fjärden (rem), men tyckte inte det var värt priset. Jag tror de kostade runt 700:-.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg